Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Polarisatiefilter
  • Op internet heb ik diverse foto's gezien van polarisatiefilters. Erg mooie resultaten kun je daar mee bereiken, een mooie blauwe lucht of juist dreigende wolken. Maar mijn vraag is: Kun je deze resultaten ook behalen door de nabewerking? Of maakt zo'n filter echt het verschil?
  • 9 Reacties sorted by
  • In nabewerking kan je wel iets veranderen maar als je het direct bij de opname doet is het effect beter en mooier ;) Ik heb dit wel eens uitgeprobeerd maar een polarisatiefilter wint het van de nabewerking.
    Denk dus vanuit het uitgangspunt dat je je foto zo mooi mogelijk uit de camera haalt ;)

• Oke, duidelijk, bedankt!
  • Nog even ter aanvulling:

Wat betreft polarisatiefilters is goedkoop duurkoop. Met goede polarisatiefilters krijg je hele mooie volle kleuren en contrasten maar met de goedkope filters is het effect minimaal.
  • Wie heeft er ervaring met polafilter B&W 82mm. Vorige week voor mijn Sigma ultra groothoek 10-20 aangeschaft.
    Tot nu toe vind ik de resultaten tegenvallen. Misschien toch niet zo'n goed idee voor een ultra groothoek?
  • Hallo Luckyshot,

Mijn ervaring is dat een polarisatiefilter het best werkt wanneer de zon hoog staat. In het voor en najaar is het effect minder. Hou er ook rekening mee dat jouw hoek tov de zon belangrijk is. Ideaal is een hoek van 90 graden dus het zonnetje van opzij.

Je hebt een B&W filter, daar kan het niet aan liggen.
    Je draait toch wel aan het filter neem ik aan?
  • kan iemand me zeggen of ik de polarisatiefilter op de uv filter moet draaien of de uv steeds eraf halen als ik de poli erop zet? wat stof ertussen kan mee brengen
    alvast dank
  • Als je water in beeld hebt, dan kun je met een polafilter door het oppervlak in het water kijken (waterplanten vissen enzo) maar zonder filter zie je alleen de reflectie op het wateroppervlak.
  • Mbt werking van een polarisatie filter verwijs ik je graag naar het volgende artikel. Hierin vind je al erg veel informatie.
    http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatiefilter/

Zelf gebruik ik mijn Pola filters eigenlijk zelden tot nooit meer. (enkel voor ontspiegelen van water/glas) Voor blauwe luchten zijn er ook handigheidjes zonder pola filter.
    Je doet het zelfde als zou doen met pola filter (hoek van 90 graden ten opzichte van de zon).
    Meestal meet ik het licht op de lucht en bepaal daarna de compositie. In sommige gevallen heb ik invullicht nodig van LR om donkere stukken wat helderde te maken op de voorgrond, maar niet vaak. (schiet wel altijd in RAW formaat)

Onderstaande foto gemaakt zonder Pola filter. En 1stop licht invullicht toe gevoegd
    http://www.flickr.com/photos/superdaantje/6172222401/in/set-72157627440836207/
    http://www.flickr.com/photos/superdaantje/5555468035/in/set-72157626138494341

Persoonlijk vind ik het effect met een pola wel mooier, maar heb negen van de tien keer geen zin om een pola er op te schroeven :D
  • @Mariontencate; altijd eerst je UV-filter eraf halen. Anders heb je behoorlijke kans dat je de twee filters niet meer van elkaar kunt krijgen. Plus UV-filter verliest zijn functie in combinatie met Pol.