Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Apple beeldbewerking Aperture
  • Waarom wordt er zo weinig verteld over het beeldbewerkingsprogramma van Apple, Aperture. Zeker toch een tegenhanger van Lightroom.
  • 3 Reacties sorted by
  • Ja, waarschijnlijk omdat de meeste hier Lightroom gebruiken hé.
  • Lightroom is voor mij persoonlijk de betere keuze. Voor mij was doorslaggevend: Graduele filters, automatische lenscorrecties, betere hooglichten, betere ruisreductie (en betere verscherping.

Voor LR is er meer informatie online te vinden, zoals handleidingen, howto's, instructie filmpjes. Tevens krijg je sneller ondersteuning op fora met LR dan aperture. Omdat meer mensen LR gebruiken.

Ik ben zelf overgestapt en heb er geen moment spijt van. Overstappen naar Lightroom is niet eenvoudig. Je kan makkelijk al je originele bestanden uit Aperture exporteren (inclusief de metadata!) en vervolgens importeren in Lightroom. Maar alle gemaakte bewerkingen gaan dan verloren (behalve de keywords, sterren en IPTC, want die worden mooi meegenomen!)

De prijzen zijn niet meer zo hoog als ze waren voor LR. Ik heb zelf LR 4 gekocht voor zo'n 100 euro. Recentelijk de Nik Software plugins gekocht voor nog geen 100 euro. Deze plugins zijn toch best handig (van wat ik er van gezien heb) http://eosfotografie.nl/nik-software-plugins-voor-149/
  • De meeste mensen gebruiken Windows als basis. Aangezien Aperture alleen op een mac draait is het dus logisch dat LR de voorkeur heeft en krijgt.
    Ik heb een tijd beide programma's naast elkaar gebruikt en ben gevallen voor de eenvoud en effectiviteit van Lightroom.