Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Ruis op foto's
  • Beste Kenneth,
    zit met een behoorlijk probleem. Doe regelmatig concerten en laatst heb ik een modeshow shoot gedaan. Heb een EOS 7D met een EFS 18-135mm lens en een 600EX-RT flitser van Canon. Fotografeer meestal op P en ISO 800 - 1000 en in RAW, de flitser staat op ETTL Mzoom 135mm ingesteld. Werk met Lightroom en CS5 om ze te bewerken. Echter ben niet tevreden over het resultaat, de foto's hebben te veel ruis naar mijn smaak, ze zouden toch scherp moeten zijn ook nog bij 100% vergroting, zeker als ik ze moet bewerken in CS5. Als ik tijdens de shoot kijk op mijn cameraschermpje lijken ze scherp en licht genoeg maar eenmaal op de computer gezet dan valt het bar tegen. Kun je me svp advies geven wat te doen en wat doe ik verkeerd???

Vast mijn dank!

Met vriendelijke groet,
    Cees
  • 2 Reacties sorted by
  • Een lagere ISO-waarde instellen, een lichtgevoeliger lens, geen onderbelichte foto's maken, want de correctie daarvan levert ook beeldruis op.
  • Hier kan men geen zinnig antwoord opgeven lijkt me. Advies plaats een foto met volledige EXIF informatie.

Je geeft aan dat ze na jou smaak scherper zouden moeten zijn. Dan is een foto met volledige exif informatie toch wel belangrijk om te laten zien. Wat is je brandpuntafstand met bijbehorende sluitertijd etc.

Zelf gebruik ik nooit een flitser bij fotograferen van bands/concerten. Deze eigenlijk ook nooit nodig. Maak gebruik van 5D III + 24-70 II & 70-200 II in enkele gevallen een 16-35 II.
    Vaak is het onderwerp te ver weg om te kunnen flitsen. Soms zou het wel makkelijk te zijn ook klein beetje invulflits te hebben. (modeshows bijvoorbeeld)

De 7D is prima in staat om goede foto’s te leveren ook bij hoge ISO. Belangrijk is wel dat je goed weet hoe je moet belichten. Je geeft aan in P te fotograferen. Is hier een reden voor ? Bij mindere lichtsituaties wil de licht meter het nog wel eens mis hebben dan zou ik persoonlijk de M stand gebruiken om zo goed mogelijk te belichten. Dan heb je zelf invloed op de belichtingsdriehoek (diafragma, sluitertijd en ISO)

Jou probleem kan verschillende oorzaken hebben het nog niet goed beheersen van de apparatuur/fotografie basis of nabewerking. Advies plaats een onbewerkte foto met volledig Exif informatie. En tevens de zelfde foto bewerkt.