Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Wat zit er in jouw cameratas?
  • 57 Reacties sorted by
  • even stiekem in mij fototas gekeken en wat zag ik??

een:

canon 5D mark 2
    canon 1D mark 3
    canon EF 24-70 2.8
    canon EF 70-200 2.8 is mark 2
    canon AE-1 + FD 50 1.4

flitser:
    Metz 32

Ik gebruik lightroom 4 om de foto's te bewerken.

Op mijn verlanglijstje:
    canon 24-70 2.8 mark 2
    canon 35 1.4
    canon 85 1.2

• Begin 2012 heb ik een canon eos 550d aangeschaft met kitlens EF-S 18-55 IS. Werkt zeer degelijk vind ik voor de meeste point & shoot situaties. Op aanraden van een vriend en diverse fora de lichtsterke EF-50 1.8 erbij gekocht en nog geen moment spijt van gehad. Om de zoomrange wat te vergroten onderweg nog een 2de hands EF 75-300 USM III gevonden voor 60eur.

De 50mm 1.8 opende een andere wereld en sindsdien ben ik op zoek naar lichtsterke lenzen/primes die betaalbaar zijn. Zo ben ik terecht gekomen in de wereld van oudere manuele lenzen die voor geen geld verkocht worden en die ik met een simpele adapter gebruik:
    -Zeiss Sonnar 200mm 2.8 (prachtige lens, maar te zwaar om in een tas mee te sleuren)
    -Meyer/Pentacon orestegor 200mm 4
    -Tokina RMC 200mm 3.3 (super compacte en lichtsterke lens-echte meesleurlens)
    -Meyer/Pentacon orestor 135mm 2.8 (een van mijn favorieten)
    -Chinon 135mm 2.8
    -Super-Takumar 105mm 2.8 (zeer compact en haarscherp)
    -Helios 58mm 2.0
    -Auto revuenon 55mm 1.4
    -Chinon 55mm 1.7
    -Super-Takumar 55mm 1.8
    -Pentacon 50mm 1.8
    -Chinon 35mm 2.8
    -Meyer/Pentacon Lydith 30mm 3.5

Vele van deze primes hebben niet dezelfde scherpte als de moderne canon L-reeks, maar het gebruik van manuele focus en het eigen karakter van elk van deze lenzen bieden mij een extra creatieve uitdaging. Samen met een oude tas uit de kringloopwinkel houdt dit de hobby betaalbaar.

Volgende grote investering zal hopelijk een full-frame worden.
  • Begin augustus 2012 overgestapt op een DSLR en daarom nog niet veel!

De Tas: Tsja ik ben nog zoekende (tips altijd welkom) maar momenteel gebruik ik mijn cowboysbag met oude laptophoes, het is behelpen maar vooralsnog werkt het!

Camera:Canon eos 600d
    Lens: Efs 18-55 Is Kitlens
    Zonnekap: Canon EW-60c
    Polarisatiefilter: Hoya PL-CIR 58mm
    Statief: Hama traveller compact pro met ingebouwde waterpas
    Sigma microfiber doekje.

Verder heb ik een wensenlijstje voor de komende tijd!

Verder klooi ik nu nog met de megeleverde software overweeg om binnen afzienbare tijd photoshop elements of ligtroom met een wacom tablet aan te schaffen.
  • Fotografie is voor uitgegroeid tot een echte passie. Combineer mijn passie voor fotografie zoveel mogelijk met mijn andere passie reizen. Maak gebruik van een Canon Full Frame camera. De Canon EOS 5D Mark III. En een selectie aan Canon objectieven. 16-35L II - 24-70L II - 70-200L II - 100L etc

Favoriete camera is toch wel een systeemcamera de Fujifilm X T1 en de X Pro1.....

>> Fotografie spulletjes - Canon, Fujifilm, Gitzo, Markins, Lee, Kata, think Tank, ONA

Heb geen verlanglijstje. Gewoon lekker genieten van de passie fotografie ;-)

Workshops fotografie en blog/reviews etc. - Wagner-fotografie.nl
  • Ik had al eerder gereageerd als BertHermans, ik weet mijn wachtwoord niet meer en ben dus maar opnieuw begonnen. De inhoud van mijn fototas is inmiddels gewijzigd met nog wat andere zaken erbij:

Ik fotografeer met een Pentax K-5 met de volgende lenzen: de Pentax 18-135 mm; de Pentax 50-200mm; de Pentax A 50mm f/1.7, Pentax A 28mm f/2.8 en de Tamron 10-24mm en de Pentax 35mm/2.4. Als we "gewoon" op pad zijn heb ik ook altijd een Samsung NX-100 in mijn zak. Soms moet je je behelpen…maar de Pentax lenzen kan ik met een adapter gebruiken.

Om bij te lichten maak ik af en toe gebruik van een Sigma 530 Super externe flitser. Alleen in noodgevallen want het liefst gebruik ik geen flitser.

Ik ben heel tevreden met deze set, maar kijk ook regelmatig naar andere merken waarbij vooral Nikon me zou kunnen trekken. Full-frame hoeft nog niet zo direct maar ik sta er ook niet afwijzend tegenover. Het moet betaalbaar blijven en plezier opleveren. In tegenstelling tot mijn zoon heb ik helemaal niets met Canon.

Ik gebruik soms een polarisatiefilter om de kleuren in de luchten sterker te maken en de wolken te accentueren en op de groothoek ook een ND4 filter. Sommige lenzen zijn voorzien van een UV-filter, de meeste niet.

Ik heb een eenvoudig 3-poots statief van Vanguard waar ik de panorama-kop heb vervangen door een balhoofd. In mijn auto ligt ook altijd een monopod.

Zoals de gemiddelde fotograaf heb ik meerdere tassen. Op vakanties en tijdens langere wandelingen sjouw ik alles mee in een Lowepro Fliopside 300. De K-5 met lenzen en flitser slaapt meestal in een Lowepro Nova 190 en de in een Crumpler Muffin Top 7500 gaat alleen het uiterst noodzakelijke als we door een stad lopen..
    Foto’s bewerk ik op mijn Mac Mini met Adobe Photoshop Lightroom 3.6 Heel incidenteel kijk ik wel eens naar Photoshop maar LR 3.6 kan voor mij bijna alles. Ik maak een back-up op een Samsung externe schijf van 1TB m.b.v. Timemachine en een extra reservekopie op een WD Mybook van 750GB. Ik gebruik het internet voor mijn foto's alleen voor www.pentaxforums.com ,en www.pentaxforum.nl en gebruik dan alleen maar een klein deel van Flickr.

Mijn kennis doe ik op en deel ik bij een leuke fotoclub in Epe, www.afv-epe.nl/. Zeer actief en met een hoog kennis- en vaardigheidsniveau bij de leden. Altijd een genot om op donderdagavond naar toe te gaan.
  • Ik reis veel en fotografeer graag. Een voorwaarde was een handzame camera waarbij ik wel de objectieven kan wisselen. Daarom heb ik 4 jaar geleden voor één van de eerste systeemcamera's van Samsung gekozen, namelijk de NX 11. Een zeer fijne en handzame camera. Enige nadeel was de beroerde ISO waarde.

Vorig jaar was ik toe aan een nieuwe camera. Hierbij heb ik ontzettend getwijfeld tussen de Sony Alpha en Samsung NX 30. Uiteindelijk toch voor de Samsung gekozen. Ook deze camera is fantastisch in gebruik en heeft een enorme evolutie doorgemaakt.

Inmiddels gaan er de geruchten dat Samsung gaat stoppen met de ontwikkeling van de systeemcamera's. Dit zou echt zonde zijn, omdat de camera's van Samsung vaak worden onderschat.

De inhoud van mijn tas is als volgt:
    - Tas: Lowepro Passport Sling 2
    - Samsung NX 30
    - Standaard kitlens 18-55 + HOYA UV filter
    - Pancake 16 mm f 2.4 + HOYA Polarisatie + Rodenstock UV filter
    - Pancake 30 mm f 1.8 + HOYA UV filter
    - Extra accu
    - Extra geheugenkaartje

Voor het bewerken van foto's gebruik ik Adobe Lightroom 5. Prima programma met vele functies, waaronder de expert naar fotoleverancier Blurb.

• Ik ben net 2 jaar aan het fotograferen, en heb me tot nu toe weten te redden met een Nikon D700 die ik samen met een Tamron AF 28-300mm f3.5-6.3 allround lens heb aangeschaft. Kort daarna een Nikkor AF 50mm f1.4D erbij gekocht, een hele fijne lens.
    De Tamron voelt wat gammel, maar is natuurlijk lekker flexibel en doet het verder OK, maar is van een heel andere klasse (minder) dan de Nikkor 50mm/1.4.
    Daarna eerst maar eens foto's gaan maken voordat ik aan nog een lens ga denken.

UV filters op de lenzen, en die van de Tamron verwissel ik regelmatig voor een BW polarisatiefilter. Verder nog een Cokin grijsverloop filter (ND4, ik denk dat daar nog een ND8 grijsverloop en een uniform grijsfilter (ik denk ND8) bij zal komen).

Ik heb een Manfrotto statief met balhoofd, maar dat ligt mij niet zo. Schijnt een kwestie van smaak te zijn. Ik heb daarom kort geleden ook een Velbon x/y statief (heet dat panorama statief?) erbij gekocht, maar die moet ik nog uitgebreider gaan testen.

SB600 externe flitser, die mij e.e.a. over flitsfotografie moet gaan leren. Mijn eerste ervaringen daarmee zijn dat je echt de manual moet lezen (het ding is niet heel gebruikersvriendelijk) maar wel dat een flitser los van de camera een hele nieuwe wereld opent.
    Ook kort geleden een Hähnel draadontspanner gekocht, maar die moet ik ook nog uitgebreider uitproberen.
    Alles in een Lowepro schoudertas die eigenlijk nu al te klein is.

Ik schiet alles raw en ben overgestapt van Photoshop Elements 7 naar Lightroom 3.
    Alex vroeg wat het voordeel is van Lightroom. Ik weet niet hoe het zich verhoudt tot cs5, maar t.o.v Elements is dat voor mij de snelheid van werken, de goede libraryfunctie, en de prima export functie met automatische selecties. En alle bewerkingen zijn niet-destructief.
    Mijn foto's staan op een Time Capsule, en ik moet inderdaad binnenkort maar eens een backup maken :-)