Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

van Raw naar DNG naar jpeg
  • hallo, na het bewerken van een raw opname , sla ik mijn bestand op als dng (blijkt nog meer dan 18 MB te zijn) dan bewerk ik verder in CS 5 en , als ik dan opsla in jpeg , stel ik vast dat er maar enkele honderden kb overblijven.
    hierdoor is veel kwaliteitsverlies. Hoe kan ik mijn jpeg bestanden groter opslaan in cs5 ?
    met dank !
  • 8 Reacties sorted by
  • Is er een reden waarom je de bestaanden niet in PSD zou opslaan? Zo heb je nooit kwaliteitsverlies. Daarbij komt nog dat indien je met lagen hebt gewerkt deze behouden blijven voor latere herbewerkingen.
    Gulbert
  • ja Gulbert, ik wil ze als jpeg op bvb Picasa zetten of bewaren in een map voor te printen of mailen.
  • Bij "Opslaan voor web en apparaten" onder Bestand heb je toch wat mogelijkheden? Heb je dat al eens geprobeerd?
  • Als de JPEG bestanden wel de zelfde grootte hebben in pixels als de DNG, dan zou ik kijken bij de kwaliteit instelling. Die loopt tot 12 in Photoshop, vaak staat deze standaard op 10 en lever je kwaliteit in. Een JPEG is altijd kleiner dan een DNG of TIFF, er wordt altijd compressie toegepast om een kleiner bestand te krijgen, je verliest dus altijd iets.
  • "opslaan voor web en apparaten" gaat niet , ik krijg een melding omdat het bestand te groot is, en het systeem kan ontregeld worden

ik had in cs 5 opgeslagen op kwaliteit 10 en nu dus op 12 (maximaal) het is beter , maar niet zoals gewoonlijk , bij het opslaan vanuit bvb een psd in cs 5.
    van de 15.3 MB , blijft nu wel 3.5 MB over
  • Kathleen, ik zou die melding gewoon negeren (ja). In het nieuwe venster kies je JPEG en staat onderaan "Afbeeldingsgrootte". Daar verklein je de file met PROCENT links onder zie je de nieuwe grootte en je voeg bij Kwaliteit "Bicubisch verscherpen" toe. Ben je daarmee geholpen, laat dan iets weten hé.
    Gulbert
  • ok , ik heb het geprobeerd , zoals je schreef Gulbert. als ik de afbeelding niet verklein , gaat het niet verder , alweer een andere foutmelding. dan heb ik de langste zijde naar 1000 px gebracht en gaat het wel , maar...nog steeds met tegenvallend resultaat. jammer
  • Begrijp ik niet goed. Bij mij werkt dat prima. Deze methode gebruik ik als foto's voor wedstrijden digitaal moeten opgestuurd worden. Als je de melding krijgt dat het bestand te groot is en je krijgt de vraag om verder te gaan, antwoord gewoon ja. Daarna kom je in dat venster, maar verkleinen doe je alleen in dit venster met procent, dus afblijven van de pixels.