Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

optimaliseren van stockfoto's voor prints op opaal acrylplaten
  • Beste mensen,
    Kan iemand mij helpen met de volgende vragen:
    Ik wil stockfoto's van mooie luchten en landschappen uitzoeken, met als doel om deze op opaal acrylplaten te printen. Deze geprinte platen komen vervolgens in een Led Light Box voor een spetterend effect.
    De foto's dienen vergroot te worden tot een formaat van 1150 x 750 mm.
    Vraag 1: wat zijn de belangrijkste technische selectiecriteria, naast de mooie compositie van een foto, om een goede keuze te maken van geschikte foto's?
    Ik ziet hierbij te denken aan aantal Megapixels, grotte van het bestand, bijvoorbeeld Tiff van minimaal 30 MB, etc.
    Vraag 2: stockfoto's dienen altijd nabewerkt te worden, aangezien er altijd vlekjes en andere onvolkomenheden in de foto zitten's. Wat kost dit ongeveer per foto als ik, dit wegens een tekort aan technische kennis, wil uitbesteden?
    Vraag 3: Is het niet beter om voor de toepassing van acryl platen in een Led Light Box Raw formaat foto's te gebruiken en die vervolgens te optimaliseren? Heb je dan minder kwaliteitsverlies?
    Vraag 4: kan iemand mij doorverwijzen of introduceren naar/bij goede landschapsfotografen? Ook fotografen die mooi foto's van luchten, met overhangende bleosemtakken hebben gemaakt a.u.b.
    Vraag 5. Voordat foto's gebruikt kunnen worden voor printen op acrylplaten en de print geschikt is voor de toepassing op een Led Light Box, dienen er ook nog diverse andere nabewerkingen van de foto's (zoals kleurmanagement) te worden uitgevoerd. Welke bewerkingen zijn dit om een zo optimaal resultaat (het WOW effect) te verkrijgen?

Met belangstelling zie ik jullie suggesties tegemoet.
    Robert
  • 2 Reacties sorted by
  • Dag Robert,

Voor zover mijn kennis op dit vlak gaat, hierbij wat mogelijke antwoorden:

Antwoord 1: een goede resolutie en lage compressie is belangrijk voor een goede kwaliteit. Dit heeft doorgaans een groot bestand tot gevolg, maar een groot bestand heeft niet per definitie een hoge kwaliteit.
    Even een linkje voor wat meer info voor afdrukformaten: http://www.fotocentraal.nl/achter_1.php
    Ik weet niet hoe gedateerd dat is, maar het geeft je een goede indruk.

Antwoord 2: Een goede stockfoto is klaar voor gebruik lijkt me? Afhankelijk van wie je vraagt of de bewerking te doen, kan je duur of goedkoop uit zijn. Het ligt er ook aan hoeveel tijd het kost en hoeveel er dus bewerkt moet worden. Let daarbij ook op, of je de gekozen foto wel zomaar mag gebruiken én bewerken.

Vraag 3: Het is altijd goed om vanuit een RAW bestand te werken. Vanuit een RAW bestand krijg je de hoogst mogelijke kwaliteit. Echter zal je dat vaak moeten omzetten voordat je het kan afdrukken en dan kom je toch op JPG of TIFF uit.

Vraag 4: Wat is een goede landschapsfotograaf? Ben je op zoek naar een fotograaf of een specifieke foto? ;) Misschien dat ik je wel verder kan helpen, maar dat is ook afhankelijk van wat je zoekt. Als je vraag specifieker is, kunnen we in elk geval gerichter helpen zoeken ;)

Vraag 5: kan ik zo geen antwoord op geven. Ik heb daar geen ervaring mee namelijk ;)
  • Beste Erik,
    Hartelijk dank voor jouw reactie.
    Ik heb op jouw weblink geklikt en de inhoud gelezen, maar deze is echt wel een beetje achterhaald. Er zijn op dit moment zelfs professionele printers van 2400 DPI in drukkerijen beschikbaar. De algemene inhoud van de link is natuurlijk wel correct, maar biedt geen antwoord op mijn vragen.

Antwoord 2: De beste STockfoto is zelfs niet klaar voor gebruik, er zitten altijd wel kleine vlekjes of zonneareaultjes in de foto en dat zie je pas als je de foto hebt uitvergroot tot het formaat van bijvoorbeeld 1150 mm x 750 mm. Daarnaast kunnen er ook storende elementen in de landschapsfoto zitten, die pas goed zichtbaar worden na uitvergroting. Als je op stockfoto sites de afbeeldingen bekijkt en op de foto klikt om het op je scherm groter te maken, dan zie je vaak deze zaken niet.
    Ondanks dat aantal megapixels erg belangrijk zijn voor mijn toepassing, kan je op Stockfoto sites het minimum aantal megapixels niet als zoekcriterium invullen. Dit betekent dat je alle mooie composities eerst moet openen en dan zie je meestal wel de megapixels erbij staan. Dit is een erg tijdrovende klus.
    Uiteraard worden goede foto's netjes aangekocht met een commerciele licentie voor reproductie. Meestal kost een foto dan tussen de 40 en 60 Euro.

Antwoord 3: ik heb van een vakfotograaf gehoord dat je beter het RAW formaat van een foto kunt hebben om daar de bewerking en retouchering in te doen. Doe je dit in een JPG of Tiff dan verlies je nog meer kwaliteit. Uiteraard moet je het RAW formaat na optimalisatie/bewerking wel omzetten naar een TIFF of JPG.
    Het probleem met stockfoto sites is echter dat je nooit de RAW formaat foto's kan kopen, daarvoor moet je bij de fotgraaf zelf zijn, maar die zijn vaak afgeschermd of mogen contractueel niet zelf verkopen.

Antwoord 4: ik ben op zoek naar veel mooie en goede foto's voor een nieuwe Led Light box die ik heb ontwikkeld. De licht output van dit nieuwe systeem is zonder afbeelding circa 7000 Lux. Met afbeelding wordt er nog steeds een afgifte van circa 4000 Lux gegenereerd (afhankelijk van de soort foto natuurlijk), wat gelijk staat aan een daglicht effect.
    Met veel verschillende (voor iedere smaak iets dat geschikt is) foto's van landschappelijke uitzichten, zodat er een virtueel raam ontstaat.
    Met deze afbeeldingen (inclusief commerciele reproductielicentie) wil ik een beeldbibliotheek opzetten en die op een website plaatsen.
    Dus meerdere fotografen zullen dan een bijdrage moeten leveren.
    Bij voorkeur dienen het Lenteachtige foto's te zijn, veel licht, witte wolkenformaties, rustgevend, maar kleurrijk (lavendelvelden) kan ook.
    Foto's waar mensen van opfleuren en een lentegevoel van krijgen.

Vraag 5 toelichting: afhankelijk op welk medium je gaat afdrukken (fotopapier, acrylaatplaat, Duratrans, etc.) en afhankelijk of een foto wel of niet aan de achterzijde wordt belicht, dien je de foto af te stemmen en colormanagement toe te passen. Ook moet de foto worden afgestemd op de printer die de foto gaat drukken.

Vriendelijke groeten,
    Rob