Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

nooit meer stof op sensor
  • Mijn hobby is vooral luchtfotografie (vliegtuigspotter). Ik heb veel last hierbij van stof op mijn sensor. Ik heb een tip voor Canon, maar is dit wel een goed idee?? Nu zit er een glaasje vlak voor de sensor. Stof dat hierop zit wordt makkelijk "meegefotografeerd". Vooral bij kleine diafragma-opening. Waarom dit glas niet verder van de sensor af? Dat kan niet door de spiegel en er komt toch stof op de sensor.
    Waarom dat (hoogwaardig) glas niet vóór de spiegel waarmee je de body meteen lucht- en stofdicht afsluit?
    Stof is nu verder van de sensor af en het glaasje is makkelijker te reinigen. Dit moet mogelijk zijn. Heb ik al bekeken op mijn 50D en 5D mrk II. Geen problemen met wisselen van de lenzen. Anders body maar iets aanpassen.
    Hopelijk is dit een oplossing voor niet alleen mijn probleem. Dus: CANON-BODY LUCHT- EN STOFDICHT! Groet, Peter Maassen. Google "peemaassen".
  • 9 Reacties sorted by
  • Ben nog steeds voor het idee van het d.m.v. hoogwaardig glas lucht- en stofdicht maken van de body! n.b. Zit er stof op de sensor dan zit deze ook nog eens op het brandpunt van de lens in de camera. Daar waar alles scherp is, dus ook het stof. Chipclean.nl is een goed idee, maar zou niet nodig hoeven te zijn. Voorlopig behelpen dus. Ik laat het hier verder bij.
  • Op zich leuke tip, maar hou je met je tip ook rekening met de spiegel die opklapt ?

Ik heb zelf zelden last van stof op de sensor. Had dit wel met enige regelmaat met de 5D II, maar zelden tot nooit met de 7D en 5D III. Hier heeft Canon al wijzigingen aangebracht.

Al zie je stof ook, als je het onder in je objectief hebt zitten. Dan gaat je stelling helaas niet op ;-)

Mijn vraag is eerder hoe wissel je objectieven. Hou je de sensor naar de grond. Het liefst uit de wind.
  • De laatste tijd gebruik ik weer meer m'n 70/200mm lens in combinatie met de 2X extender (hiervoor mijn 100/400mm, een echte blaasbalg, maar ook een fijne lens in het gebruik, vignetteert soms bij fullframe). Vaker moet ik buiten even omwisselen naar de extender. Klem dan de lens tussen mijn benen, camera (in de uit-stand!) ook naar beneden gericht. Vaste opeenvolging van handelen. Thuis heb ik een plantenspuit die ik alleen maar gebruik om op de badkamer (plek met minste stof in huis?) stof uit mijn lens en body te blazen. Met lucht natuurlijk! Werkt prima. Soms(1x per jaar) ga ik swappen, maar het resultaat valt, vind ik dan steeds wat tegen. Ik ga eens kijken of onder het "sensorcleanen" de spiegel inderdaad naar voren wegklapt. Dustspots kosten veel extra tijd onder het photoshoppen: in de grootste fotostand, in vijf zones controleren en eventueel wegwerken. Glipt er dan nog een ertussendoor. Ik ben erg lastig daarin. Bedankt trouwens voor je reactie.
  • Die planten spuit begrijp ik even niet. Gebruik zelf af en toe een blaasbalg, maar zelden. Je blaast hiermee de stof vaker verder mee in de camera. Met als gevolg dat deze later weer op je sensor kan vallen.

Moet de camera van moeders met enige regelmaat schoonmaken en dan gebruik ik de VisibleDust Arctic Butterfly SD800 Pro. Lukt het hier mee niet dan gebruik ik Sensor swabs en lukt het dan nog niet goed dan gaat die naar Chipclean.

Gebruik zelf veel de 70-200 II met de III 2x. Wissel dan laag bij de grond. uit de wind. Om eerlijk te zijn had ik met de 5D II ook met regelmaat last van stof. Gelukkig dit heel stuk minder met de 5D III.
  • In een plantenspuit doe je normaal water. Je gaat dan een aantal keren met de handle op en neer zodat er lucht in komt. Daarna kun je de plant nat sproeien. Bij mij staat op die doorzichtige sproeier met grote letters "alleen voor sensorreinigen". Het beste kun je een plantenspuit nemen die doorzichtig is, zodat je kunt zien of er niet toevallig door iemand anders iets anders dan lucht in is gedaan.
  • Zegt me allemaal niks.
    Allemaal leuke ideeën die je plaatst, maar ik zou deze niet zo snel overnemen.

• Het probleem met de blaasbalg is dat je het stof dat je wegblaast ook weer opzuigt. Je kunt ook iets lastiger richten omdat het pijpje steeds op en neer gaat. Je kunt ook alleen maar korte luchtstootjes geven. De "planten-luchtblazer" kun je in een "stofvrije" ruimte volpompen met lucht. Vervolgens kun je met één lange adem het binnenste van je camera, gericht, stofvrij blazen. Op zich werkt dat goed, maar het stof komt altijd weer terug. Dat, is mijn grote probleem.
  • Wil je camera echt schoon hebben dan even langs bij Chipclean.nl. Hier gaat die van mij heen als die niet meer zelf te reinigen is met de VisibleDust Arctic Butterfly SD800 Pro en Sensor Swabs (nat)

Bij Chipclean wordt oculair, binnenhuis, spiegel, sensor en contact punten gereinigd.