Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Lenzen bij Canon 100 D
  • Hallo,Fotograferen interesseert mij maar ik ben "geen handige Harry" wat betreft alle mogelijke programmaties van de huidige systeemcamera's, laat staan de spiegelreflex die mij nog ingewikkelder lijkt en waar ik zeker helemaal niets van afweet.
    Door artikels te lezen en wat te surfen op internet over de compacte Canon 100D spiegelreflex is mijn interesse gegroeid voor dit apparaat omdat het zéér compact is en de bediening kan gebeuren met een touchscherm.
    Vroeger zou ik er nooit aan gedacht hebben om mij een spiegelreflex aan te schaffen, wegens té groot, té zwaar, té duur en té omslachtig !
    De nieuwe Canon 100 D met de EF 40 mm f/2.8 STM pancake lens is echt een compact toestelletje die voor mij misschien de weg opent naar de spiegelreflex ?

Ik vind de compactheid van dit toestel zo goed want ik heb echt een hekel om met een ganse vracht lenzen en een zodanig grote body te moeten sleuren.

Is de EF 40 mmf/STM pancake lens een goede lens waar je een beetje alle kanten mee uit kan ?
    Of raden jullie mij de 18-55 IS STM lens aan die als standaardlens mee met de body van de Canon 100 D kan gekocht worden ?
    Momenteel heb ik 2 reflexcamera's Panasonic.
    Mvg
    Kadoeter
  • 3 Reacties sorted by
  • Hoi Kadoeter,

Ik kan je redenatie niet helemaal volgen. Een spiegelreflex lijkt je veel te ingewikkeld, maar toch overweeg je een spiegelreflex aan te schaffen.
    De tweede redenatie die ik niet volg is dat je met de compacte 100D de weg binnen de spiegelreflex wereld in wilt stappen. Dus dat betekent dat je in de toekomst met meer gewicht gaat rondlopen, maar dat is juist weer wat je niet wilt.

Een spiegelreflex moet je niet kopen om compact te fotograferen.

De 100D is niets meer en niets minder dan een spiegelreflex als (bijvoorbeeld) de 600D alleen dan in een kleinere behuizing. Als je een 600D te ingewikkeld vind, dan ook de 100D ;)

Welke Panasonic camera's gebruik je momenteel? Misschien dat je daar de opties meer van kan gaan gebruiken zodat de overstap naar een spiegelreflex minder groot wordt.
  • Ga helemaal mee met Erik ;-)

Waarom de keuze voor een spiegel reflex en niet bijvoorbeeld voor een Systeemcamera ? zoals bijvoorbeeld een Sony NEX, Samsung NX of Nikon J. Deze zijn nog stuk compacter en hebben vergelijkbare sensor als een instap spiegel reflex. Op de Nikon J na dan. Deze heeft een kleinere sensor. Beeldkwaliteit is zeker niet verkeerd en zeker niet minder dan de genoemde 100D. (afhankelijk van systeemcamera zelfs beter) ;-)

Zelf ben ik voorzichtig van een (semi) Pro spiegelreflex (5D III) aan het overstappen op een (semi) Pro systeemcamera X PR01. Tot nu toe heel erg tevreden. Ik zou zeker een systeemcamera in overweging nemen als ik je wensen zo lees.

De 40mm is een leuk objectief, maar hou je er ook rekening mee dat je hier niet mee kunt zoomen !! het is een vast brandpunt objectief. Die op een crop camera als een 100D een andere beeldhoek krijg. (die van 64mm)

Advies ga naar de winkel en ga eens met paar camera's spelen. Scrol door de menu's en maak een paar foto's welke vind jij prettige werken. ? En pak ook eens een paar systeemcamera's vast. Er wordt vaak gezegd dat een dslr beter is door verkopers, maar heb nog maar erg weinig verkopers met echt goede valide argumenten gehoord. De argumenten die ze noemde waren eerder van toepassing op camera's in het hoge segment en dan moet je ook systeemcamera pakken uit hogere segment en dan ware deze argumenten al weer een heel stuk afgezwakt :D

De vraag is wat vind jij prettig werken ?
  • Hallo Kadoeter,

Elke amateur fotograaf die overstapt naar een spiegelreflex camera moet de tijd en ruimte nemen deze goed te leren kennen en te gebruiken, dit type camera's hebben uitzonderlijke eigenschappen welke door juiste instellingen op de camera alleen maar beter worden. Je hebt al twee Panasonic reflex camera's (zijn mij onbekend) misschien kan je middels de site van Panasonic meer info krijgen en deze sets uitbreiden?

Veel succes