Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Corrupt monitorprofiel
  • De afgelopen maanden heb ik behoorlijk geïnvesteerd in mijn nieuwe hobby. Nieuwe camera, statief, grijsverloopfilters, Lightroom en een handboek.

Dat betekent dat ik veel aan het experimenteren ben. Eerder maakte ik ook wel foto's (kiekjes) en negeerde ik vrolijk de melding van Photoshop Elements van een corrupt monitorprofiel. "Toch gebruiken" levert namelijk een vreemde enigszins vaalgele weergave van de foto's op. Bij het negeren van het profiel print mijn printer de foto's zoals ik ze op het scherm zie.

In Lightroom is het negeren van het monitorprofiel niet mogelijk. Tenminste ik heb dat niet gevonden. Met de vaalgele weergaven van mijn foto's als gevolg. Waardoor ik geen betrouwbare bewerkingen kan doen. Dus heb ik mij verdiept in het kalibreren van mijn apparaten met name het beeldscherm. Helaas zonder meter. Na de aankopen van de afgelopen tijd moet ik even rustig aandoen. De kalibratie heeft niet het gewenste resultaat opgeleverd.

Mijn vraag is (misschien vloek ik nu in de kerk) is het ook mogelijk om in Lightroom mijn monitorprofiel te negeren. Dat levert mij namelijk in Photoshop Elements de gewenste resultaten (bij geprinte foto's) op. Nevenvraag; ik heb gelezen dat bij lcd-schermen kalibreren minder noodzakelijk is. Klopt dat?

• 4 Reacties sorted by
  • Dag Yoris,
    Je vraag / uitleg over de melding is me niet helemaal duidelijk.
    Ik vermoed dat je standaard monitorprofiel (.icc bestand) corrupt is.
    Door het kalibreren van je scherm maak je een, nieuw, profiel aan en zou het probleem als ik het goed inschat over moeten zijn.
    Ook lcd-schermen moeten, regelmatig, gekalibreerd worden voor een goede weergave. Vanaf fabriek zijn de schermen veelal op tekstverwerking ingesteld en met veel teveel blauw.
    Ik weet niet waar je woont maar als je in de buurt woont dan wil ik je wel helpen en je scherm eenmalig kalibreren.
    Anders kan ik je nog aangeven probeer het .icc bestand van een andere computer te kopiëren en deze over te zetten op je pc. Pad is windows/system32/spool/drivers/color.

Veel fotografeer plezier.
  • Hallo Alex,
    Wat een aardig aanbod van het kalibreren. Ik woon in Friesland. Dat wordt door de rest van nederland meestal als ver weg ervaren...
  • Dag Yoris,
    Tja ....., Friesland is vanuit Gelderland wel ver. Omgekeerd valt het misschien mee?
    Neemt niet weg dat je nog altijd mijn tweede oplossing kan proberen en misschien is er iemand bij je in de buurt die voor je kan kalibreren.
    Veel succes.
  • Gelderland is vanuit Friesland inderdaad veel dichterbij dan andersom. Ik kom regelmatig in Gelderland. Ben geboren in Arnhem. Maar mijn pc en beeldscherm heb ik dan niet bij me.

Is er iemand in Friesland net zo aardig als Alex die mijn monitor wil kalibreren?