Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

hoeveel EV stappen kan je naar beneden om blown out highlight te voorkomen.
  • ik heb een vraag over de altijd aanwezige beperking van compacts en superzoom/bridgecamera's ; het dynamisch bereik. In veel foto's op zonnige dagen zijn er overbelichte plekken in een foto. ik heb al ontdekt dat je achteraf makkelijker kan oplichten (hdr/dogging) +..EV Dan uitgebeten plekken weer netjes krijgen. (ikmoet vaak meer dan -1 EV corrigeren en dan met HDR +25 en black setting de foto "rechttrekken"
    Bijna alle foto's geschoten in A of P moet ik achteraf de EV iets lager zetten voor een goede belichting. (met in de camera EV -1/3/) ((ook als ik de "hulpmodes" voor overbelichting gebruik in SP of LR dus het is geen persoonlijke smaak zeg maar))

Nu is mijn vraag: Als ik mijn camera op -1/3 of -2/3 zet dan heb ik toch nog "witte" luchten en overbelichte witte t-shirts. tot hoever kan je onder belichten zonder problemen in de donkere gedeeltes?
    Zijn er nog andere trucs om overbelichting van delen vd foto te voorkomen?

(ik schiet in multifocuspoints voor landscape en objecten en centrumfocus bij KIF (kids in flight)
    Vaak in A modes op f3.5 of f4. (ik heb ook wel op f6 of f8 getest maar ik zag weinig verschil dus dan liever kortere tijd.)
  • 3 Reacties sorted by
  • Dag Pjotr,

Daar is geen antwoord op te geven, het verschilt per camera. Enige wat je kan doen is het histogram leren lezen en vervolgens gebruiken. Het histogram is hét hulpmiddel in het belichten van je foto.
  • Dag Erik,

bedankt voor je antwoord. Ik begrijp zo'n histogram enigszins, links is zwart, rechts is wit en alle kleuren er tussen in.
    Hoe hoger de "top" des te meer verzadiging van die kleurtone.
    Dus als ik het goed begrijp moet ik met EV stapjes in de min gaan totdat de histogram "berg" binnen de begin- en eind-lijnen valt en de top niet afgevlakt word door maximale verzadiging? En dit elke keer controleren of het voor de licht intensiteit van dat moment nog steeds goed is?
  • Wat je vraag is hoe je ervoor kan zorgen dat je foto niet overbelicht en niet onderbelicht raakt. Dan is alleen de linker en rechterkant van het histogram van belang. Geen pieken aan een van beide kanten betekent dat je alle beeldinformatie hebt.
    Fotografeer je vervolgens in RAW, dan heb je de meeste bewerkingsmogelijkheden.