Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Foto's maken van een waterpolowedstrijd
  • Haai, wij zijn sinds deze week in het bezit van een Panasonic DMC FZ200. Wat ik er vooral mee ga doen is foto's maken van de waterpolowedstrijden van onze dochter. Maar wat is nou de beste instelling ? ISO, sluitertijd ens. Heel veel verstand heb ik er niet van dus alle hulp is meer dan welkom :-) Groetjes, Sandra
  • 3 Reacties sorted by
  • Er bestaat volgens mij geen "beste instelling". Wel is enige kennis van de belichtingsdriehoek (hier te vinden) vereist. Wil je de beweging bevriezen zodat ook de waterdruppels goed zichtbaar zijn dan zal je een snelle sluitertijd moeten kiezen (bijvoorbeeld 1/350). Maar dan moet er voldoende licht zijn of moet je een groot diafragma (wazige achtergrond) kiezen of moet je de ISO opdrijven. Bij dit laatste bestaat het gevaar dat er ruis in je foto's zit. Je zult sowieso een vergelijk moeten maken tussen sluitertijd, diafragma en ISO.
    Mag ik je een raad geven? Ga met je dochter naar de plaats waar de waterpolowedstrijd plaats vindt, laat ze zwemmen en probeer verschillende instellingen uit. Zo kom je al een heel eind verder.
    Succes, Gulbert
  • Dank je wel voor je reactie. Ik ben al aan het proberen geslagen, testen met ISO en sluitertijd. Ik maak gemiddeld tussen de 100 en 150 foto's, met deze nieuwe camera gaat het meer tussen de richting van 150 en 200 ;-) Er zitten wat mooie bij ... Blijven oefenen dan maar.
  • Oefening baart kunst ... zegt men hier in Vlaanderen. Doe zo verder en beleef nog heel plezier met een van de mooiste hobby's.
    Gulbert.