Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

herkenning raw files bij nieuwe camera
  • Hallo, ik heb een nieuwe camera Nikon D600, maar nu herkent mijn photoshop programma pse 10 de raw files niet. Ik heb een plug in gedaan. Ik had de D3100
    Kan iemand mij helpen?
    gr Corrie
  • 4 Reacties sorted by
  • Hoi Corrie,

Om de RAW bestanden van een nieuwe camera te lezen moet je updates van Adobe Camera Raw installeren. De D600 wordt voor het eerst ondersteund in Camera Raw 7.3. Photoshop Elements 10 ondersteunt tot versie 6.7 (http://helpx.adobe.com/x-productkb/global/camera-raw-compatible-applications.html), het is dus niet mogelijk de D600 bestanden in Elements 10 te openen.

Je kunt eventueel upgraden naar Elements 12. Of je kunt misschien de software gebruiken die Nikon bij de camera levert. Ook kun je gebruik maken van de gratis Adobe DNG Converter om bestanden naar DNG formaat om te zetten en deze kun je wel weer openen in Camera Raw in Elements 10.

Zie ook http://www.digitalefotografietips.nl/kort/raw-bestanden-niet-leesbaar/
  • De software van Nikon staat erop. Kan inderdaad daarop bewerken.
    Maar dan, geen idee hoe ik moet opslaan en hoe ik dan in pse 10 kom.
    Heb van alles geprobeerd
    De dng converter staat er ook op. Kom dan idd in pse maar dan ben ik aan het bewerken en dan wil ik opslaan en lukt dat niet omdat ie dan psd aangeeft en ik niet weet wat te doen.
    Help, heb een super camera, maak mooie foto's maar loop nu hier tegen aan.
  • Hallo Corrie,

Als hij in Photoshop Elements psd aan geeft kun je waarschijnlijk ook kiezen om het bestand als .jpg op te slaan. Anders kun je binnen Photoshop Elements ook Opslaan als/Save as... kiezen en bij het bestandsformaat jpg kiezen.
  • Hallo Kenneth,
    Dankje voor je uitleg. Dit is me gelukkig weer gelukt.
    Ik heb eigenlijk nog een ander probleem waar hier niemand mee kan helpen.
    Als ik foto's heb bewerkt en als jpeg heb opgeslaan en ze staan in een map en ik wil ze ergens voor gebruiken of per mail versturen dan kan ik er niets mee. Ik moet ze dan eerst via voorvertoning exporteren en dan lukt het wel. Maar je moet dan heel veel handelingen doen. Klopt dit of doe ik iets verkeerd. Wij hebben een imac.