Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Dezelfde Lightroom 4 catalogus gebruiken op 2 computers??
  • Hallo allen,

Ben voor het eerst op dit forum, dus zal mij even voorstellen. Ik ben Jeroen Klok en mijn vrouw Saskia Klok is beeldend kunstenaar en docent beeldende vorming op het voortgezet onderwijs. (www.saskiaklok.nl).
    Zij maakt veel foto's en gebruikt die als inspiratiebron voor haar schilderijen, mijn taak is het beheer en veilige opslag!
    Voor de opslag hebben we een NAS staan en de foto's haal ik eraf op mijn laptop met Lightroom 4 en dan schrijf ik ze gelijk naar de fotomap op de NAS. De catalogus staat op de C-schijf van mijn laptop.
    Ik heb sinds kort ook Lightroom op de laptop gezet die in het atelier gebruikt wordt,moet ik dan de catalogus die op mijn laptop staat ook op die van het atelier kopieren, en hoe zit het dan met de synchronisatie?? Moet ik dan wekelijks of maandelijks de catalogus op het atelier overschrijven??
    Kan ik niet gewoon 1 catalogus gebruiken die ik op de NAS zet zodat we allebei naar dezelfde catalogus kijken??

Hoor graag van jullie

Groet Jeroen Klok.
  • 7 Reacties sorted by
  • Op twee pc's tegelijk werken aan 1 catalogus gaat niet.
    De standaardmap van LR, met daarin de catalogi, staat in de map Afbeeldingen op je schijf van de PC.
    Wat wel kan:
    Je kunt een catalogus (lrcat) exporteren en vervolgens op een andere PC importeren via Bestand, dan kiezen voor Exporteren als../ Importeren uit. Dus exporteren vanaf pc 1 naar een externe schijf, of bij wifi connectie direct naar pc 2. Vervolgens op pc 2 die LRcat importeren in Lightroom.
    Wat ook kan:
    De betreffende lrcat in de map Lightroom op pc 1 kopiëren naar de map Lightroom van een pc 2. Op die pc die lrcat openen en ermee werken, vervolgens LR afsluiten en weer een kopie maken van dezelfde lrcat en terug plaatsen in Lightroom op pc 1.
    Dat is wel erg veel gedoe.
  • Aanvulling:
    Misschien kun je nog iets met 'slimme voorvertoningen'.
    Zie: http://helpx.adobe.com/nl/lightroom/help/lightroom-smart-previews.html
  • De snelste manier is om foto's op beide pc inladen je krijgt dan alleen niet de bewerking die is dan op de 2 pc's verschillend als je die bewerkt.

Mvg
  • Hartelijk dank voor de reacties,
    Het gaat mij niet om het bewerken ik wil de foto's op PC2 alleen kunnen tonen.
    Het is dus nog steeds niet mogelijk de catalogus op de NAS te zetten en ze dan met beide PC te gebruiken?
    De smart-previews.html moet ik nog even bekijken!

Groet Jeroen.
  • Jeroen,
    Ik heb er nog eens over nagedacht.
    Wat jij wilt kan volgens mij wel.
    Je kunt je catalogus op de externe schijf zetten, jouw NAS.
    Je kunt die met PC 1 openen en bewerken en ook met PC 2 openen en zelfs bewerken, alleen NIET tegelijkertijd.
    Je kunt het eerst even uittesten door met PC 1 een nieuwe catalogus te maken (via Bestand), die een plek te geven op je NAS, daar vervolgens enkele foto's in te importeren, enkele bewerkingen te doen, dan LR af te sluiten. Daarna op PC 2 die catalogus te openen (vanaf je NAS via Bestand) ook enkele bewerkingen te doen. LR af te sluiten en dan weer terug naar PC1 te gaan. En het resultaat te bekijken.
    Ik kan het nu zelf niet uittesten (ben op vakantie) maar weet vrijwel zeker, dat dit lukt.
  • Jeroen, het gaat toch niet zoals in mijn vorige bericht beschreven.
    Ik heb het getest en krijg het volgende bericht:
    "Lightroom-catalogi kunnen niet worden geopend op netwerkvolumes, verwisselbare opslagmedia, of volumes met de eigenschap Alleen-lezen."
  • Jurgens, Hartelijk dank voor het uitproberen, wel jammer dat het niet kan via de NAS wat de reden is dat dit niet kan zou ik niet kunnen weten!?