Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

EF55-250mm IS II of IS STM en 50mm F/1.8 of 35mm F/2.8?
  • Hallo Kenneth en andere leden.
    Met veel plezier lees ik de berichten en tips. Voor een startende DSLR fotograaf heb ik echt veel geleerd op de site.
    Nu heb ik onlangs een 2e hands 600d aangeschaft met kitlens 18-55mm IS II en wil ik graag wat meer.
    Zoals veel personen heb ik de vraag: 'wat uitbreiden'... En deze vraag is vaak retorisch. 'Wat wil je'.

Ik heb de 600d (met thuisfront goedkeuring) aangeschaft voor de verwachte gezinsuitbreiding. Dus daarmee vast een goede koop gedaan (vind ik). Daarnaast ben ik ene fan van de (Groningse) wolkenluchten en landschappen.
    Maar dit zijn natuurlijk geen (portret)foto's van kinderen.

Voor buiten:
    Wil ik graag wat meer bereik hebben, dus leek mij een 55-250 een goede uitbreiding. Liever zou ik een stuk overlap hebben, maar heb begrepen dat bijvoorbeeld een Tamron 18-270 vaak afgeraden wordt omdat het aan het begin en eind van het bereik een compromis is).
    Dan heb ik een keus voor wel of niet STM, ik snap dat het qua scherpstellen (en met video) een voordeel is, minder geluid en sneller. Maar als amateur: Merk je dat snel, heeft het echt de meerwaarde om voor mét STM €130 meer te betalen (IS II = €169, IS STM = €299). Of als ik nu toch 'goedkoop' kies, ga ik dan toch later spijt hebben?
    Ik heb geen ambitie in sportfotografie, en de 250mm zou ik liever willen gebruiken voor het overbruggen van de afstand en de kleine scherptediepte te bereiken om het object (kind) al spelend te isoleren, zonder er bovenop te moeten staan.

Voor binnen:
    Nu heb ik het gevoel dat ik met wat minder licht binnen al snel overgeleverd ben aan een flitser, of snel in de grotere ISO belandt. (3200, 6400). Liever houd ik de foto's scherper (kinderen bewegen) en denk ik dat ik aan de grenzen zit van mijn kitlens. Liever gebruik ik geen flits, dus liever groter diafragma, maar red ik het dan met een 50mm F/1.8 (2e hands +/- 75)? Het lijkt mij dit ik vanwege de crop teveel mm's heb. Dan de 35mm F/2.8, maar qua prijs (2e hands +/- €150)) is deze dan wel weer wat duurder. In hoeverre heeft dit een uitbreiding op mijn kitlens? Merk ik het ook in kwaliteit van het beeld (omdat het een betere lens is)?
    (En ja: ik heb al even gekeken om de zoom op 35 of 50mm te zetten, maar vond het moeilijk te beoordelen, dus ik ben op zoek naar ervaringen)
    En als ik dan toch beter de kit + dan een flitser, moet ik dan gelijk groots uitpakken of is een flitser met klein richtgetal voor binnen in principe afdoende?

Enige ervaringen, tips? Alvast dank!
  • 2 Reacties sorted by
  • Hallo Thelongpants,

Zelf ben ik eigenaar/gebruiker van een Canon 600D en een Canon 40 mm STM pancake.
    Gemerkt dat een STM objectief niet goed reageerd op een 600D, Reden: De 600D is net even een generatie ouder dan de, bijvoorbeeld 700D. STM objectieven kan je gebruiken op de 100D, 650D en hoger maar niet op de XXD en XD en niet op de oudere typen van Canon. Een uitzondering maakt misschien de 1100D, daar op werkt een STM objectief bij het maken van movies redelijk. Je kan voor je camera beter de standaard typen objectieven kiezen maar een objectief met meer dan 8 x zoom (deel de grootste zoom instelling door de kleinste) geven niet altijd het beoogde resultaat.
    Standaard lenzen zoals de 50 mm, 60 mm Macro, 85 mm enzovoort zijn redelijk tot goed maar je moet er mee leren omgaan, nadeel is dat je al lopend moet inzoomen op het onderwerp maar de achtergronden zijn altijd mooi onscherp. Wil je toch inzoomen van af je positie kies dan objectieven met een zoomgetal van 3 tot hoogstens 5 of 6.
  • Hallo Thelomgpants,
    Even een rectivicatie: Onlangs via mail bij Canon geinformeerd naar het gebruik van STM lenzen, volgens het antwoord van Canon zijn STM lenzen te gebruiken op alle camera modellen van Canon, dus ook op oudere types.