Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

flitsfotografie: welke parameter kiezen?
  • Ik ben nieuw in flitsfotografie en na het 'doorgronden' van de handleiding van mijn SB600 zit ik met een niet-technische vraag: aan welke parameter moet ik voorkeur geven om een juiste foto te maken?

M.a.w. vertrek ik vanuit een richtgetal, vanuit het diafragma of vanuit de afstand? Waar spelen ISO en sluitertijd dan nog?

Een richtgetal kan bij verschillende flitssterkte voorkomen. Welke sterkte dan kiezen?

Nergens vind ik daarover een uitleg. Wie kan me helpen?

Met dank voor het antwoord.
  • 4 Reacties sorted by
  • Advies leer eerst fotograferen zonder flitser. Op moment dat je de basis van diafragma sluitertijd en ISO onder de knie hebt zal het gebruik van een flitser ook stuk makkelijker gaan.

Wellicht niet antwoord wat je wilt krijgen, maar wij kunnen je geen instellingen geven waarmee jij de juiste foto kunt maken. Dit alles is afhankelijk van meer factoren. Beschikbaar licht. gebruikte objectief etc etc........
  • Dit is inderdaad en jammer genoeg het antwoord dat ik verwachtte. Het samenspel diafragma/ISO/sluitertijd is me meer dan toereikend gekend.
    Is er echt geen professioneel antwoord mogelijk? Desgevallend verwijzing naar literatuur.
  • Nee helaas.... als je deze onderdelen duidelijk zijn dan zul je door experimenteren al heel snel de juiste settings vinden voor jou belichting. Dit enkel als je de belichtingsdriehoek beheerst.

Wij kunnen je geen settings geven die wonderen gaan geven. Waarom. Wij kunnen niet inschatten wat beschikbare licht is. Hoe hoog plafonds hoe dicht objecten bij een muur staat. Wel materiaal je verder gebruikt.

Litteratuur is toch te vinden met Google.... en erg veel filmpjes te vinden op Youtube.
    B&H event workshops zijn erg leerzaam
    http://www.youtube.com/playlist?list=PLA2A7966A44E77011

Dit zijn filmpjes van 40minuten tot twee uur en meer
  • EOSfotografie heeft meer dan gelijk. Maar misschien help dit je wat vooruit. Als ik op feestjes moet flitsen (als het echt niet anders kan), stel ik de camera altijd in op diafragmavoorkeur en ISO 200. De camera zorgt dan zelf voor de sluitertijd en de juiste belichting. Ben je niet tevreden kun je nog altijd de flitsintensiteit van je flitser veranderen. De belichting kun je trouwens in PS nog altijd verbeteren net zoals de witbalans. In de studio werk ik altijd manueel. En met behulp van een lichtmeter natuurlijk.
    Mijn ervaring?. Flits enkel waar het niet anders kan. Je flitst de sfeer, de juiste kleurweergave en alle belangrijke dingen gewoon kapot. Gewoonlijk heb je het overheersende flitslicht maar ook heel dikwijls nog andere lichtbronnen. De witbalans slaat dan gewoonlijk tureluurs met als gevolg kleurenoverstraling.