Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Canon Powershot SX 220 HS of DSLR?
  • Hoi allemaal,

Ik ben op het moment aan het rondkijken voor een reis naar Afrika. Na 3 maanden onderzoekstage te moeten doen wil ik natuurlijk ook een heleboel van het continent zien. Mijn vraag gaat natuurlijk om mijn camera. Op het moment heb ik een Canon Powershot SX220 HS, maar ik twijfel of mijn camera voldoende mooie foto's maakt ten opzichte van een digitale spiegelreflex camera. Zou iemand mij hier meer informatie over kunnen geven om mij te helpen??

Groetjes Rebecca
  • 3 Reacties sorted by
  • Ben je bereid je te verdiepen in de basis van fotografie ? Diafragma, sluitertijden ISO etc. Een spiegelreflex gaat niet gelijk betere foto's maken. In tegendeel ik ervaar vaak dat mensen teleurgesteld zijn na verloop van tijd in de spiegelreflex.

Men is dan niet teleurgesteld in de camera, maar eigenlijk meer in zich zelf omdat de leer curve hoger is dan men verwacht had. Heb dit nu al meermaals ervaren bij cursisten tijdens de workshops.

Wat wil je fotograferen
    wat mis je aan je huidige camera
    wat is je budget
    etc etc
  • Ik zou graag wel iets meer begrijpen van de basis van de fotografie... Ik heb sowieso wel het idee dat mijn Canon powershot meer kan dan dat ik ervan begrijp, helaas had ik voor mijn vorige reis niet de tijd om me hierin te verdiepen (mijn camera heb ik 2 dagen voor vertrek gekocht omdat mijn andere camera stuk ging en niet voor mijn vertrek gerepareerd kon worden)... Tijdens mijn reis ben ik meerdere malen mede reizigers tegengekomen die een spiegelreflex bij zich hadden en daarmee in vergelijking (achteraf) met mijn camera mooiere foto's hadden gemaakt.... En dan mooiere foto's in de zin van kleuren die dichter bij de werkelijkheid staan en net wat bredere foto's waardoor je net iets meer mee krijgt van een landschap...

Ik wil op reis fotograferen, bij Afrika denk ik dan al heel snel aan allerlei wilde dieren, maar ook landschappen en de inwoners van Afrika:)
    Een budget vind ik erg lastig inschatten, misschien rond de €500-600 maar €800 is toch wel echt mijn max.

Ik snap niet precies wat je bedoeld met de teleurstelling, zou je dat iets anders/uitgebreider willen uitleggen?
  • Er wordt al snel gedacht dat een Spiegelreflex betere foto's gaat maken. Helaas is dit niet gelijk het geval. Hier is wel wat kennis en kunde voor nodig ..... Heb al meermaals mensen gesproken die teleurgesteld waren in hun dure spiegelreflex. Ze hadden zich vergist dat bij dit soort camera's je ook het nodige geduld dient te hebben en dat het de nodige oefening vergt om de camera goed te kunnen instellen/bedienen.

Hier op de website vind je aantal artikelen over Diafragma, sluitertijd en ISO. Dit is de eerste basis die ik je kan adviseren om door te nemen.

Voor wat je wenst te gaan doen met de camera. Kom je al snel op een instap camera met objectieven Bijvoorbeeld de Canon 600D of 650D met de 18-55 IS en 55-250 IS. Natuurlijk is er ook een tegenhanger van Nikon. Deze merken zullen niet voor elkaar onderdoen. Je budget lijkt hoog, maar denk niet alleen aan een camera met objectieven, maar vergeet niet de geheugenkaart en tas. Eventueel extra batterij etc etc.

Ga bijvoorbeeld naar de winkel en houdt aantal camera's eens vast. Welke vind jij prettigst vasthouden. Welke menu vind jij prettigste aflezen etc...

En wil je wel een grote camera met je mee slepen ? Systeemcamera is ook een optie ?
    Deze hebben veel al de zelfde sensor als een instap spiegelreflex en doen tegenwoordig zeker niet meer onder voor een spiegelreflex. http://blog.wagner-fotografie.nl/systeemcamera-of-spiegelreflex/

Naast digitalefotografietips.nl is het boek " Bewuster en beter fotograferen met een digitale spiegelreflexcamera " een prettig boek voor de startende fotograaf om te lezen.