Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

enkele basis tips fotografie van onze toekomstige dochter.
  • Hallo allemaal,

Wij verwachten met enkele weken onze eerste dochter. En we willen graag scherpe duidelijke foto's maken. Onder andere om die reden hebben wij afgelopen zomer een nikon d5100 gekocht. Alleen merk ik dat ik vaak nog onduidelijke foto's krijg wanneer ik mensen fotografeer. Kunnen jullie mij misschien helpen met een aantal tips voor het fotograferen van mensen/baby's? en basistips voor het instellen van de camera ( vooral binnen worden ze vaak onduidelijk )

alvast bedankt!
    M.v.g.
    Hendrik
  • 4 Reacties sorted by
  • Basis tips voor het instellen van de camera? Weten wat de belichtingsdriehoek inhoudt. Dat vind je hier wel op deze site. Collega Eosfotografie verwijst er dikwijls naar. De belichtingsdriehoek bestaat uit de verhouding tussen Sluitertijd, Diafragma en Iso (gevoeligheid van de sensor). Onduidelijke foto's van mensen vinden vaak hun oorzaak in te trage sluitingstijd. Hoe je die kunt versnellen vind je in de uitleg over die fameuze driehoek.
  • Wil je meer halen uit je camera dan is het verstandig om je te verdiepen in diafragma, Sluitertijd en ISO. Dit is toch wel een belangrijke basis, maar ook op de volautomatische stand als P stand zijn goede foto's te maken, maar er is meer uit te halen. Advies ga veel oefenen met deze instellingen en leer wat de afhankelijkheden zijn. Niet alleen lezen, maar veel doen en proberen.

Zelf geef ik met enige regelmaat individuele workshops fotografie en merk dat veel gebruikers van een spiegelreflex camera's zich beetje verkeken hebben dat het nog wat oefening en geduld vergt om goede foto te maken, maar als je de basis beetje beheerst word het steeds leuker om foto's te maken. En wordt het steeds meer en meer een verslavende hobby ;-)

Tevens kan ik je adviseren om te fotograferen in het RAW formaat. Dan heb je nog wat spelling als je de foto verkeerd belicht etc. om dit te corrigeren in bijvoorbeeld Adobe Lightroom. Bewegingsonscherpte verhelp je natuurlijk hiermee niet

Waar kun je de informatie vinden over Belichtingsdriehoek etc.
    De artikelen zijn hier terug te vinden
    http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Mocht het niet lukken om de basis onder de knie te krijgen kun je altijd nog overwegen om een workshop te volgen. Dit kan in groepsverband en individueel. Met Google vind je vast de nodige adressen bij jou in de buurt.
  • snellere sluitertijd misschien? autofocus?

• Beste Danielle,

Kun je het antwoord toelichten? Wat bedoel je precies met de autofocus ?

Snellere sluitertijd binnen is makkelijker gezegd dan zo gedaan. Daarvoor is het verstandig om te weten wat de invloed van diafragma en de ISO is. Het onderdeel van de belichtingsdriehoek zoals eerder al eens is aangehaald in diverse reacties is een goede basis om te beheersen.

Vaak word er het advies gegeven van een lichtsterk objectief als de 50mm f/1.8 deze zijn over het algemeen rond de honderd euro te koop, maar ook hier als je fotografeert op f/1.8 wees je dan bewust van de scherpte diepte.

De artikelen over diafragma, sluitertijd en ISO (belichtingsdriehoek) zijn op de onderstaande link te vinden
    http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/

Wel jammer dat de vraagsteller niet meer reageert.