Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Overbelichte portretten
  • Ik heb pas een Nikon 85mm f/1.8G aangeschaft. Goede lens, MAAR: als ik portretfoto's maak (in zowel direct zonlicht als op een bewolkte dag) is het gezicht vaak erg overbelicht. Ik heb al tot -1 EV geprobeerd, maar dat wil ook niet echt meewerken. Iemand tips/ervaringen? Ik hoor het graag!
  • 4 Reacties sorted by
  • Advies geven zonder voorbeeld is erg lastig.
    Advies plaats een foto op bijvoorbeeld flickr met volledige EXIF informatie. Geef aan waar je opscherp stelt en licht meet.

En men kan je dan al gerichter advies geven.

Link naar de foto kun je dan bijvoorbeeld hier in het forum plaatsen
    http://www.flickr.com/groups/digitalefotografietips/
  • Beste Coenn,
    Beter gebruik een lage iso voor buiten foto's ( Bijvoorbeld 100 of 200 ) en probeer even bij S mode fotograferen. Als je bij S mode fotografeert dan regelt die toestel zelf de sluitertijd. Als je bijvoorbeeld 1.8 kiest waarschijnlijk pakt hij automatisch een hogere slutertijd dan de foto's wordt niet veel overbelicht. Ik hoop dat het beetje helpt.
    Mvg
    Engin
  • Ik deed jaren modellenfotografie (studio). Uiteraard werden alle functies (Canon-camera) manueel ingesteld MF, AV en TV, ISO (100). Ik vroeg met aandrang het model een matte fond op het gezicht en de andere onbedekte lichaamsdelen (zoals bijvoorbeeld de armen) aan te brengen. Een vette huid is meestal een gevaar voor uitgebleekte vlekken. Misschien kan de door jou aangehaalde fout verholpen worden door een van deze items toe te passen.
    Portret fotografie is een van de leukste onderdelen van de fotografie. En geeft heel veel voldoening. Ik won daarmee verschillende clubwedstrijden, kreeg vele aanvaardingen en mocht mijn foto's nogal eens op tentoonstellingen hangen. Maar het aangenaamste was de warme knuffel die ik meestal kreeg wanneer het model erg tevreden was wanneer ze haar foto's kwam ophalen.

Mvg,
    Gulbert
  • Hoi Coenn, zelf heb laatst op het Zoom.nl Youtube kanaal al hun filmpjes bekeken en daar zaten aardig wat tips tussen mbt belichting.

Succes,
    Bas