Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Alle CR2-bestanden gewist tijdens integriteitscontrole Lightroom
  • Heeft iemand ervaringen met het onverwacht wissen van alle CR2-fotobestanden uit een Lightroom-catalogus op een externe harde schijf?

Na het blijven hangen van mijn computer moest ik mijn computer opnieuw opstarten, waarna Lightroom bij het openen vroeg om – i.v.m. het onjuist afsluiten van dit programma – de catalogus te controleren op integriteit. Toen ik dit verzoek accepteerde bleek achteraf dat op mijn externe harde schijf, die ik als werkschijf gebruik voor al mijn CR2-fotobestanden (RAW), ALLE CR2-bestanden waren verdwenen. Alle betreffende mappen op de externe schijf waren volgens de Windows-verkenner leeg! Andere bestanden dan CR2-bestanden, zoals JPG-bestanden, waren nog wel aanwezig.

Ik vind dit bijzonder vreemd en vraag mij af wat er nu precies is gebeurd. Kan ik deze integriteitscontrole nog ongedaan maken? Kan ik deze CR2-bestanden nog terughalen?

Ik maak gebruik van Lightroom 3.3.

Vr.gr. Meindert
  • 3 Reacties sorted by
  • Je kunt die controle niet ongedaan maken.
    Heb je in de prullenbak gekeken?
    Zijn ze verdwenen volgens LR, of daadwerkelijk ook volgens verkenner?
    Heb je een back-up van die externe CR2-opslag?
    Als je die hebt, dan is het vermoedelijk het snelst, om die terug te zetten naar die externe schijf voor CR2.
  • Probleem is gelukkig OPGELOST!

Oorzaak bleek vermoedelijk een technische of softwarematige storing. Nadat ik de externe harde schrijf met 'verdwenen' CR2-bestanden vervolgens had af- en aangesloten van/aan mijn computer werden de CR2-bestanden weer getoond via de Windows Verkenner.

Overigens lukt het me nu nog niet om de corrupte catalogus te openen, maar dat is op dit moment een minder belangrijk probleem.

@Jurgens: Dank voor je reactie en informatie! De prullenbak was leeg. Volgens de Verkenner waren de betreffende fotomappen 'leeg', maar zoals ik hierboven schreef bleek dit gelukkig niet echt het geval te zijn geweest.
  • Apart verhaal!
    Trouwens, als je bij het afsluiten van LR regelmatig een back-up maakt van je catalogus, dan kun je deze nu terug zetten.