Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Zal ik mijn 18-200 behouden of één van deze lenzen nemen?
  • Beste allemaal,

Graag zou ik jullie mening/advies willen over mijn "probleem".
    Ik ben nu in het bezig van een Nikon D90 Met en Nikon AF-S DX Nikkor 18-200mm f/3.5-5.6G ED VR II, dit is nu mij enige lens. Wat mij betreft echt een top lens, kan er bijna alles mee fotograferen, nu is het zo dat ik straks op vakantie ga (naar zuid-afrika) en mijn verwachting is dat ik daar veel dieren in het wild ga tegen komen en deze zullen niet altijd dicht te benaderen zijn.

Zo kwam ik dus op het idee om extra/andere lens te gaan kopen, zelf heb ik al wat rond gekeken en zelf ben ik nu tot een drietal optie's gekomen.

Optie 1).
    Een extra lens kopen, wel gezegd een Sigma 120-400mm F4.5-5.6 DC OS HSM Nikon AF.
    + deze is qua prijs gunstig
    + heeft t.o.v. mijn huidige lens een grote bereik.
    + diafragma blijft gelijk t.o.v. van mijn huidige lens

Optie 2).
    Een extra lens kopen, wel gezegd een Sigma 150-500mm F5-6.3 APO DG OS HSM Nikon.
    Deze is qua prijs gunstig, heeft t.o.v. mijn huidige lens een grote bereik en heeft
    + heeft t.o.v. mijn huidige lens en Optie 1, een grote bereik
    - diafragma gaat omhoog t.o.v. van mijn huidige lens
    - deze is qua prijs duurder dan Optie 1

Optie 3).
    Mijn huidige lens vervangen voor een Sigma 70-200mm F2.8 EX DG OS HSM Nikon/AF. (deze i.c.m. een Teleconverters 2x)
    + een vast brandpunt, met een "vrije" grote diafragma
    + heeft t.o.v. mijn huidige lens een grote bereik (i.c.m. een Teleconverters)
    + heeft van alle lenzen de beste kwaliteit
    - duurste optie

Dit zijn de drietal optie's die ik zelf in gedachten had, graag zou ik van jullie willen horen, hoe jullie erover denken/wat willen ervan vinden. Heeft één van jullie nog en andere op of aanmerking dan hoor ik deze graag.

Alvast bedankt, ik wacht op jullie reactie.

Met vriendelijke groet,

Dennis van Beusichem

• 2 Reacties sorted by
  • Kijk eens naar de volgende topic op deze pagina: "Reis objectief zoom" en lees wat Alex en EOSfotografie daarover schrijven.
    Mvg
  • Hallo Dennis,

Als ik je goed begrijp wil je graag extra tele capaciteit om in het wild dieren te fotograferen. Dan lijkt het mij voor de hand te liggen om te kiezen voor een stevig teleobjectief. Optie 3 is geen optie: het is geen vervanger voor jouw huidige objectief omdat je de groothoek inlevert. Overigens is het geen vast brandpunt. Het heeft een diafragma van 2.8 over de hele lengte maar een vast brandpunt betekent dat je niet kan in of uitzoomen. Het is natuurlijk wel een prachtig lichtsterk objectief maar niet ter vervanging voor jouw huidige lens. Ik ken beide lenzen qua kwaliteit niet maar ik zou kiezen voor de grootste tele gezien jouw doel: 500mm. Zeker als je voornamelijk overdag fotografeert zou ik mij om het beperkte diafragma niet teveel zorgen maken. Heeft de lens beeldstabilisatie? Dan al helemaal niet. Daarnaast heb je een mogelijkheid om de iso waarde aardig op te schroeven. Wellicht kom je bij slechte lichtomstandigheden op de maximale zoom en een diafragma van 6.3 wat in de problemen met de sluitertijd maar ik vind dat 500mm wel een grote pre is gezien het doel.
    Veel plezier in Zuid Afrika!
    Gr
    Kco Kuipers