Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Traag laden van foto's in Lightroom 3.3
  • Op mijn Mac Mini Intel 1.83 (2GB intern geheugen en standaard videochip) laden de foto's erg traaaaaaaaag.
    Als ik in de bibliotheek een foto aanklik of om te bekijken of om te bewerken duurt het wel zeker 10 sec voor de foto scherp op het scherm staat.
    In de bibliotheek staan nu ongeveer 3700 foto's, deels RAW, en de catalogus is ca 80MB, de preview catalogus ca. 2GB. De catalogus wordt tevens regelmatig geoptimaliseerd.
    Waar kan dit aan liggen en wat kan ik er aan doen om het geheel sneller te maken?
  • 4 Reacties sorted by
  • Hoi Bert,
    Je zou eens in de catalogus-instelling kunnen kijken hoe de preview is ingesteld,b.v.
    de voorvertoning-kwaliteit, Hoog,gemiddeld,laag kan zijn dat de voorvertoning-kwaliteit op "hoog" staat en dus meer tijd nodig heeft om het beeld scherp weer te geven.
    Soms kan ook de videokaart-instelling voor een trage weergave zorgen, dan moet je even googelen b.v. lichtroom/videokaart.succes.
    Luud Pijl
  • Luud,

zelfs op de "lage" instelling blijft het hetzelfde. De video-kaart kan niet worden ingesteld. Dit is een video-processor op het moederbord
  • Hoi BertH, het is minder geworden over tijd?

Op http://www.digitalefotografietips.nl/lightroom/lightroom-prestaties-verbeteren/ heb ik ook een lijstje met tips geplaatst om de performance van Lightroom te verbeteren.
  • Hallo Bert,

Ik zit op een windows-laptop 1.73hz met 2gb werkgeheugen en een onboard videochip. Ik ervaar hetzelfde. Vooral bij mijn overstap van LR2 naar LR3 merkte ik dat het stroever ging. Er zijn wat truukjes om LR sneller te maken maar eingelijk is mijn PC niet krachtig genoeg voor de grote fotobestanden en LR3.

Check eens een processor-benchmark. Als je weet welke processor je hebt kun je hier kijken wat de prestaties zijn. Mijn processor is alweer wat ouder en heeft een score van 400 en dat is niet erg veel in deze tijd.

Nieuwe laptop is dus de oplossing voor mij!