Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Photoshop (cc) kopieert mijn bestanden
  • Wie o wie kan mij helpen?
    Sinds kort heb ik de nieuwe photoshop CC (incl bridge), daarvoor heb ik nog nooit hiermee gewerkt.
    Ik zet netjes met het snoertje mijn fotos vanuit de camera naar bridge, open het bestand en daarna kan ik het bestand als psd in photoshop bewerken. Ik maak nog een jpg bestandje voor het printen, klaar. Maarrrrrr....steeds als ik photoshop opnieuw open, staan er ineens extra kopieen van mijn foto's in. De fotos staan niet meer op mijn geheugenkaartje, dus ik begrijp er niets van. PS nummert ze als volgt, bijv: DSC_3290-1.NEF en voor de gezelligheid maakt ie er ook nog een JPG bij. Tja zo raakt het geheugen wel snel vol.
    Weet iemand hoe ik dit enthousiasme kan stoppen???

Alvast hartelijk dank,
    anita
  • 3 Reacties sorted by
  • Een paar zaken zijn mij niet erg duidelijk in je samenvatting. Toch even proberen je te helpen. Staat onderaan bij "Opslaan als" "Opslaan als copy" soms aangevinkt? Ook begrijp ik niet waarom je van een PSD-bestand eerst een JPEG maakt om dan te printen. Dat kan je toch rechtstreeks vanuit een PSD-bestand?
    De nummering is ok maar staat je camera Beeldkwaliteit soms ingesteld als Raw + Jpeg? Want dan krijg je inderdaad telkens twee foto's opgeslagen: eentje in Raw en eentje in Jpeg. Deze instelling wordt veelal gebruikt door mensen die veel en grote reportages maken en vlug resultaat willen tonen.
    Gulbert.
  • Hallo Gulbert,
    Dank voor je reactie. Ik zal zo even kijken of ik "opslaan als kopie" aan heb staan. Ik maak na een psd bestand een jpg bestand, omdat de docent mij dat gezegd heeft :-) Ik fotografeer in RAW/NEF en ik had idd per ongeluk de camera ook een poosje in de verkeerde stand staan, nl RAW+F. Maar nu staat ie weer in RAW.
    Ik weet niet wat er nu niet goed is... In de camera staat het goed, op RAW. Toch, als ik een map of bestand open via Photoshop, maakt ie weer net zo vrolijk kopieen bij (grrrr) hahaha.
    Ik heb geen idee waar ik de optie "opslaan als kopie" kan vinden.
    Zou je mij op weg kunnen helpen?
    Heeft het miss ook ermee te maken dat ik de bestanden in Photoshop of Bridge open?
    Alvast hartelijk dank,
    Anita
  • De optie "Opslaan als copy" vind je onderaan het venster van Opslaan Als. Er wordt een JPEG gemaakt als je zelf niet gaat printen. Ga je printen bij Blokker of zo van die winkels, moet je ook omzetten naar sRGB. Anders loop je het risico van fletse foto's. Of je bestanden opent in CC of Bridge, daar heeft het volgens mij niets mee te maken. Maar zoals ik reeds schreef, van hier uit is het moeilijk een juist beeld te vormen van het probleem. Ik werk al meer dan 1 jaar met CC en daarvoor met alle andere versies van Photoshop maar zulk probleem heb ik nog nooit tegen gekomen. Kijk ook eens onder Voorkeuren in CC en Bridge, misschien vind je daar iets wat verkeerdelijk staat aangevinkt.
    Blijft je camera verbonden of koppel je hem los na de download van je foto's?