Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Welke lens kopen, diverse doelen
  • hi,

Ik ben momenteel nog een leek in SLR camera's maar ik heb op uw website al enorm veel bijgeleerd, oa de belichtingsdriehoek enzo.

Ik ben er al vrij zeker van dat het een Eos 550D gaat worden met de bijgeleverde 18-55 lens.
    maar om mij een extra lens aan te kopen moet ik toch wel wat hulp inschakelen..

ik heb al wat rondgekeken en dit leek mij een zeer goede lens !
    Canon EF 70-200mm f/4L IS USM het enige nadeel dat ik vind is de prijs natuurlijk.. :D 920 euro
    En de lens is ook al redelijk van formaat :p Om eens lekker op te vallen wel goed, maar zijn deze dan beter dan een kortere lens met zelfde zoom bereik ?

Mijn vraag aan jullie, zijn er alternatieven die goedkoper zijn, en niet veel aan kwaliteit moeten inleveren ?
    Eventueel zelf een 70-300 lens,
    In het sigma,Tamron,... gamma
    met de crop factor x1.6 heb ik in het geval van 70-200 ( 320 als max zoom ) en in 70-300 ( 480 max )
    Wat al redelijk wat is, om in de natuur/circuit foto's te trekken ;)

Het doel van de lens:

Natuur foto's op reis ( deze zomer in Italië )
    Snelle wagens: circuit bv
    Wielersport
    Nachtfoto's ( wat waarschijnlijk een heel ander lens moet zijn dan die voor overdag vermoed ik )

Wanneer ik iets verkeerd interpreteer verbeter mij gerust ! ik ben hier om te leren, niet om beter te weten ;)

groeten !

• 10 Reacties sorted by
  • Beste Christophe,

Alvast gefeliciteerd met je (bijna) aangeschafte camera. Eentje die erg goed bekend staat. Alleen wil ik je ter overweging meegeven iets meer geld uit te geven voor het bijgeleverde objectief en vragen om de IS versie (deze staat flink hoger aangeschreven) die bij gelijke aanschaf niet zo heel erg veel extra hoeft te kosten.
    De 70-200mm f/4L IS is een, voor zijn geld, geweldig objectief en de investering zeker ruim waard. Ter beperking van de kosten kan je voor de prijs eens kijken bij Foka of Kamera Express die hem voor ruim onder de €900,- verkopen en allebei gerenomeerde zaken zijn. Andere door jou aangegeven objectieven leveren veel in kwaliteit in t.o.v. de 70-200, welke een echt Pro objectief is.
    Ter correctie de cropfactor vergroot je brandpuntsafstand niet met 1,6x maar blijft 70-200 alleen met een compositie alsof het vergroot is x1,6 (de cropfactor). Het is nl een uitsnede t.o.v. een full frame beeld. Wel gebruik je vanwege die crop het beste deel van je objectief.
    Voor natuur op reis zou ik groothoek adviseren.
    Snelle wagens op circuit zou de 2.8 II vanwege snelheid meer aan te raden zijn maar de prijs is ook 2,5x zo groot. Als je genoegen neemt met eens een misser en er niet wakker van ligt dat je "de foto" net gemist hebt dan is de 70-200 meer dan uitstekend.
    Wielersport daarvoor is het objectief uitstekend, goed hanteerbaar en ligt in gewicht.
    Nachtfoto's op statief ook uitstekend en doet niet onder voor overdag.
    Kortom voor de veeleisende fotograaf die op zijn geld past een uitstekende investering
    Het kan altijd beter en zeker duurder.
    Ik hoop dat ik je wat verder geholpen heb.

Fotografeer ze met veel plezier en groeten van,
    Alex.
  • http://www.digicamshop.be/product/91477/category-173503-canon-eos-550d/canon-eos-550d-18-55-is-kit.html

Dit zou de combo zijn waar ik zou voor gaan, is blijkbaar toch al een 18-55 IS lens ! das al een meevallertje.
    Voor die 70-200 zou ik dan wel mijn eerste gedacht aanhouden, en wat langer doorsparen ;) 920 is dan wel acceptabel als je vergelijkt met de andere merken, ik blijf dan liever bij de canon, Qua compatibiliteit zal dat ook wel beter zijn vermoed ik.
    894 bij Kamera Express.
    891 bij foka
    De camera is daar ook 25 euro goedkoper, nuja dat gaat het verschil nu niet maken.

Merci voor de uitleg !
    Toch nog 1 iets wat mij onduidelijk blijft,
    Is het nu zo dat je met een 70-200 lens verder kan inzoomen op een crop sensor dan op een fullframe sensor ?
    En met verder inzoomen bedoel ik verder kijken, bv een kerktoren in beeld bij fullframe en de bovenste dakpannen met een crop sensor ?
    maw lens blijft geheel zelfde wat normaal is, een fysiek onderwerp veranderd niet van vorm natuurlijk !
    Maar ivm een crop sensor zit er een soort van vergrootglas effect in binnenin?

groeten !

• Beste Christophe,

Voor de body met 18-55 zou je Digitalstreet kunnen overwegen. Daar kan je flink aan verdienen.
    Met de 70-200 kan je niet verder inzoomen zoals ik eerder al heb uitgelegd. Je krijgt een deel uit de compositie van het beeld gemaakt met een full frame onder gelijke omstandigheden. Een afbeelding van een kerktoren gemaakt met 200mm vanaf dezelfde plek geeft op FF meer beeldinfo. Als je vervolgens van allebei de afbeeldingen de dakpannen bekijkt, of een crop neemt van een gelijk deel, dan zijn ze volkomen identiek. Er zal wel wat kwaliteits verschil optreden ten gunste van de FF maar daarvoor kost die dan ook stevig meer.
    De cropsensor geeft dus een deel (de crop) weer van de veel grotere FFsensor. Daardoor lijkt het alsof de compositie is gemaakt met een veel groter brandpuntsafstand. Er is dus geen sprake van een vergrootglas alleen een uitsnede (de crop) van een FF-beeld.
    Ik hoop dat het zo duidelijk voor je is.

Groeten,
    Alex.
  • Ik denk wel dat het duidelijk is nu ;)

Als ik u goed begrijp zit het zo:
    de FF trekt de volledige afbeelding. http://www.marktplaza.nl/images/1/76/knorretje-kader-13601576.jpg
    en de crop sensor enkel de kader, waardoor die groter uitkomt en lijkt je verder kijkt. maar uiteindelijk is het even ver maar wordt er gewoon minder details weergegeven.

Moest het dit niet zijn zoek ik wel even op hoe het juist zit :p

en bij DS kost de camera 617 euro ipv deze shop in BE
    +11 euro verzending is al 628 en voor zo ver te zijn.. beetje te lastig ivm met garantie.
    ik ga dan liever voor die 20 euro meer naar Antwerpen, das toch dichter bij de deur ;)
    Allesins merci voor het aanbod, moest het verschil groter geweest zijn had ik het zeker gedaan :p

En gevonden, het is wel degelijk zo :p

http://www.digital-photography-school.com/full-frame-sensor-vs-crop-sensor-which-is-right-for-you
    Mss wel intersant om dit bij uw gedeelte over het verschil tussen ff en crop te tonen.

groeten !
  • Beste Christophe,

Met je knorretje sla je de spijker precies op zijn kop. Je ziet het juist.
    Je kan de camera inderdaad beter in Antwerpen kopen. Ik had nog een oudere, veel lagere, prijs van Digitalstreet en zie nu dat die meer dan €100,- is gestegen.
    Daarmee vervalt het grote voordeel. Helaas.
    Het engelse verhaal vertelt mijn verhaal nog eens op een andere manier met wat beeld materiaal. Dat komt weer overeen met je knorretje.

Jij komt er wel. En heel veel fotografeerplezier.
    Groeten,
    Alex.
  • Bedankt voor uw geduld !
    Volgende week ga ik over tot aankoop van de 550D

groeten, christophe
  • De camera staat al reeds hier :D
    Kon het toch niet laten..

nu een probleempje opgedoken, hij wil geen enkel program installeren omdat mijn Windows zogezegd niet up to date is?
    maar dat is wel zo.. ( Windows 7 64 bit SP1 )
    Nuja ik probeer via de website de programma's te downloaden, maar dat blijken enkel updates te zijn.. waarvoor eerst de cd moet geïnstalleerd zijn..

wat kan ik hier nu aan doen?
    Iemand die hier mss bronnen heeft waar andere versies staan?

groeten

• Hallo Christophe,

Wat betreft het updaten van Windows 7, je kan proberen via Windows update een handmatige update uit te voeren met de opdracht "zoeken naar updates", meestal gaat dit goed en wordt je OS geupdate naar de laatste inzichten van Windows. Controleer voor dat je gaat updaten of je je produkt ID heeft aangemeld bij Windows, ga daar voor naar Start, Computer > Computer, toets met de linker muisknop op Eigenschappen en kijk of links onder je ID nummer verschijnt, zo niet, dan ga je naar rechts onder en toets je op "Meer informatie online..." en volg je daar de instructies voor het aanmelden van je Windows 7 bij Windows. Let wel: Canon apparatuur en Canon programma's werken alleen op PC's met legale aangemelde Windows 7.
    Dat houdt in dat je niet eerder je hulpprogramma's kan installeren dan na aanmelden bij Windows, na aanmelden krijg je wel een hausse van updates te verwerken!

Wat je kitlens betreft: Probeer deze eerst helemaal uit voor dat je nieuwe ojectieven aanschaft en ga met het instructie boekje en je camera eens een of meer avonden op de bank thuis je camera uitproberen, dan leer je alle mogelijkheden van je camera.

Als je toch een 70-300 mm objectief wil aanschaffen, kijk dan eens of je je kitlens kan inruilen voor een Canon EFS 17-85 mm standaardlens, deze is ook als bulk te verkrijgen, verder heeft Canon ook twee EF 75-300 mm telelenzen, de ene met USM en de ander zonder USM maar verder zijn ze gelijk aan elkaar, voor de prijs hoef je het niet te laten. Ik geef je dit advies daar dan de objectieven wat betreft hun afstanden elkaar lichtelijk overlappen, je hebt dan een range van 17 tot 300 mm.

Een 70 - 200 mm lens zou ik niet aanschaffen i.v.m. de korte zoom, je kan ook een zogenaamde reis objectief aanschaffen die lopen van 18 tot 200 of 250 mm maar deze leveren niet echt scherpe opnamen, je moet bij deze lenzen een kleine aanpassing doen in je camera instellingen, je AF opdracht geven te verscherpen.

Kom je er met Canon niet uit dan kan ik je de Tamron AF 70 - 300 mm met Canon fitting aanraden, deze lens is voor fullframe camera's maar past ook op je 550D.
    Voordeel van dit objectief is dat hij zelf scherp stelt en macro opnamen op grote afstand kan maken.

Veel succes van BJC
  • Neem dan wel en APO versie, zeker als je bij Sigma gaat kijken.
    De geheugenkaart van de Canon wordt door windows gewoon gezien als een externe schijf als je hem laat lezen via een USB-kaartlezer. Als je de 550D rechtstreeks aansluit via de USB kabel zal Windhoos deze ook zien als een externe schijf. De software van Canon op de meegeleverde schijven heb je niet echt nodig...
  • waarschijnlijk heb je nu al je lens gekocht.
    Ik werk met de 70-200mm f4 USM van canon niet de f2.8 aangezien de prijs , maar moet zeggen zeeeeer scherpe foto's met mijn lens en veel minder duur ! +/- €535
    is ook gekend als canon scherpste lens (70-200 USM f4)