Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Polarisatiefilter kopen
  • Als beginnend amateurfotograaf heb ik het ´virus´ inmiddels wel te pakken. Ik begin door veel te doen veel aspecten door te krijgen en automatisch dus ook benieuwd naar nieuwe dingen. Eén van die dingen is het werken met polarisatiefilters. Volgens vele hier een must.
    Aangezien ik eerst wil ervaren voordat ik grotere investeringen ga doen is mijn vraag, wat is een goed polarisatiefilter om mee te starten, budgetair gezien.

Ik sta open voor advies
  • 4 Reacties sorted by
  • Ik zou er niet op besparen en direct een goede kopen. Een polafilter is niet snel iets dat je voor niets koopt in mijn ervaring..

Ik ben zelf gegaan voor polarisatiefilter van Cokin, daarmee breed inzetbaar in combinatie met andere filters.

Andere goed merken zijn Tiffen en B&W..

Een must wil ik het niet noemen, maar een handig filter is het zeker ;)
  • Erik,

Bedankt voor je reactie. Ik zal je genoemde merken eens bekijken. Kun je aangeven waar ik op moet letten. Er is namelijk nogal wat keuze binnen de merken. Hoe herken ik de verschillen tussen de duurdere en wat goedkopere filters.

Bedankt,

Tom
  • Verschil tussen duur en goedkoop zit in de prijs he :P

Een grotere maat is automatisch duurder dan een kleinere. Daarnaast heeft B&W ook zogenaamde Slim filters. Die zijn extra dun om vignettering bij groothoeklenzen te voorkomen.
    Doorgaans geldt dat de duurdere filters een betere coating hebben en minder lensfouten geven. Meer glas betekent namelijk ook meer kans op lensfouten.

Dan kan je tenslotte als je meerdere objectieven hebt en toch wilt besparen er voor kiezen om 1 groot filter te kopen. De grootste maat die je nodig hebt voldoet dan. Voor de kleinere maten kan je dan een stepdown-ring kopen.
    Bij cameranu verkopen ze die dingen sowieso: http://www.cameranu.nl/nl/index.php?hg_id=200&sg_id=4853

Is ook nog een optie om toch een goed filter te hebben en minder kwijt te zijn dan per objectief een goed polafilter moeten kopen..
  • Erik,

Bedankt voor de goede tips! Ik ga ermee aan de slag.