Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Vervanging van Sigma 18-200
  • Ik heb nu een Sigma 18-200, maar tot 2x toe al de stabilisator kapot, binnen 3 1/2 jaar tijd. Ik ben van plan om of een Sigma 18-250 of een Tamron 18-270 aan te schaffen. Destijds (zo'n 3 1/2 jaar terug dus) werd Tamron mij afgeraden i.v.m. kwaliteit van de fotoos. Nu word Tamron juist aangeraden. Lijkt mij op een verkooppraatje dan. Ik vind het dus lastig om daar dan een keuze in te maken. Wie heeft raad en advies. Ik wil dus een lens die ik niet hoef te wisselen, het is vooral tijdens het reizen om hem mee te nemen.
  • 8 Reacties sorted by
  • Toets eens in Google apart Sigma 18-250mm en Tamron 18-270mm in met review erachter.
    Je zult verrast staan, wat je allemaal te zien krijgt. Kijk niet de hele rapporten door, maar kijk vooral naar de conclusies.
  • Hier zijn aardig wat reviews en ervaringen over te vinden. Bekijk tevens de webcast van Scott kelby eens op Youtube over reis fotografie. Van Budapest naar Praag heet deze als goed is. Veel handige en nuttige tips en de superzoom komt hierin ook aanbod.

• Ik heb al vele reviews gelezen "Jurgens", maar ik kan maar moeilijk kiezen. Zeker als beginnend hobbyist. De vraag is dus, welke van de twee zou u adviseren, of wie dan ook. Graag de keuze ook toelichten. Alvast bedankt.
  • Hallo Bartski,
    Mijn advies aan jou: Kies voor objectieven met een zoombereik niet groter dan 5 (deel het grootste zoombereik door het kleinste) bijvoorbeeld; een 28-135 mm of als je toch meer zoom wil een combinatie van objectieven zoals een 18-55 met een 55-250.
    Op reis gebruik je meestal toch het grootste zoombereik dan gebruik je de 55-250 en voor alle andere activiteiten zoals stadswandelingen kan je de 18-55 gebruiken.
    Kijk eens of je voor jouw merk camera een combinatie zoals hier voor omschreven mogelijk is.
    Veel succes
  • Hallo BartJC,

Bedankt voor je reactie. Daar heb ik inderdaad al aan zitten denken. Ik kwam toen uit op de Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM i.c.m. de Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM. Wat mij dan alleen tegen staat is het wisselen van objectief. Als ik buiten in natuur loop en ik zie bv een zwaan redelijk veraf zwemmen, wil ik die kunnen fotograferen. Maar als ik 10 meter verder een bloemetje wil fotograferen, wil ik dat ook kunnen. Dus ja, wat is dan wijsheid.
  • Ter aanvulling. Ik heb een Canon EOS500D body.
  • Hallo Bartski,

Een Canon 500D is (nog steeds) een goede camera, zelf heb ik een tweede hands gekocht, schoon gemaakt en de firmware ge-update, deze camera neem ik altijd mee op mijn (dagelijkse) reizen. Canon heeft de serie EF-S objectieven met STM technologie geintroduceerd, zelf heb ik de pancake 40 mm maar deze werkt alleen echt goed bij de camera series jonger dan de Canon 600D, dus van af 650D en recenter, ik schrijf je dit omdat dit objectief storingen veroorzaakte zowel in mijn 600D en 1100D, pas na update van de firmware was dat verholpen. Voor je Canon 500D zou ik geen STM objectieven aanschaffen daar de firmware gedateerd is ver voor de STM introductie. De standaard objectieven EF S 18-55 IS II en EF S 55-250 IS II zijn nog wel te verkrijgen maar je hebt wel gelijk dat je vaker moet wisselen van objectief als je van onderwerp verandert.
    Daarom is het verstandig voor dat je op pad gaat te bedenken waar je heen gaat en wat je daar zou kunnen tegen komen en wil fotograferen, je kan dan alvast het benodigde objectief op de camera zetten. Ik gebruik nog steeds de oudste versie van deze objectieven voor het fotograferen in, bijvoorbeeld, dierentuinen, feestjes enzovoort. Voor het fotograferen van zwanen en andere dieren waar het toepassen van een zo groot mogelijke afstand ten gunste van je eigen veiligheid noodzakelijk is, gebruik ik meestal een 70-300 mm objectief, deze zijn niet duur in aanschaf, zowel Tamron als Sigma hebben beide goede objectieven, maar meestal gebruik ik de Sigma, deze is namelijk aangepast voor APS-C camera's zoals de 500D, je hebt dan iets meer bereik dan de Tamron welke laatste ook gebruikt kan worden op APS-C camera's maar dit objectief is, in principe, voor fullframe camera' s gebouwd, je krijgt wel prachtige foto's met dit objectief daar er een uitsnede wordt gemaakt, je hebt geen last van kleur zwemen en licht abberaties aan de randen van je foto's. Let op als je een Tamron of Sigma aanschaft dat deze van een Canon zitting is voor zien.

Veel succes
  • Hallo Bartski,
    Onlangs een mail gestuurd naar Canon met de vraag voor welke generatie camera's de STM objectieven bedoelt zijn, volgens het antwoord van Canon moeten alle camera's ongeacht welke generatie dan ook kunnen werken met STM objectieven.

Veel succes