Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Twee vraagjes over bijgevoegde foto... (Autosport)
  • Beste collegafotografen!

Ik fotografeer al enige tijd tijdens grote autosportevenement, zoals bijvoorbeeld de 24 uur van Le Mans. Nu heb ik twee puntjes waar ik vaak mee worstel en hoop dat iemand het antwoord hierop weet... Zie de volgende link voor een foto, waarin beide puntjes mooi zijn samengevat:

https://lh6.googleusercontent.com/-Pwg0WrSrUEM/U6Uv675KA-I/AAAAAAAABhw/J43aFj2aJ7E/w737-h553-no/PD141881.JPG

Camera en de instellingen van deze foto:

Olympus E510 (DSLR)
    Statief: Olympus Digital 70-300mm 1:4-5.6 ED
    Modus: Sluitertijd > 1/500
    Autofocus
    Beeldstabilisatie aan

1) Het lichtblauw van de auto is eigenlijk veel te licht... Hoe kan je de instellingen het beste zetten zodat het er wat meer uitspringt?

2) De foto is niet echt bewogen, maar hij is ook niet scherp. Ligt dit simpelweg aan het aantal megapixels van de sensor, de sluitertijd, beeldstabilisatie (later uitgezet, toen ging het al iets beter) of aan de autofocus?

Ik hoop dat iemand wat goeie tips heeft!

• 9 Reacties sorted by
  • 1) waarom gebruik je een statief of bedoel je een monopod. (je gebruikt een sluitertijd van 1/500
    2) wat is je diafragma
    3) trek je mee met de auto of blijf je statisch staan ?
    4) waar is je focus punt op gericht ?
    5) Schiet je in RAW of JPEG ?
    6) doe je aan na bewerking ?

Monopod gebruikte ik zelf enkel als de camera objectief combinatie te zwaar is. Tevens trek ik bij dit soort foto's vaak met de auto mee. En fotografeer ik in RAW, zodat je de foto nog wat extra's kunt geven in bijvoorbeeld LR. Onscherpe foto kun je niet scherper krijgen. De foto dient in de basis goed belicht te zijn en natuurlijk scherp op de punten waar die dat moet zijn.

Mee trekken is niet makkelijk en dit moet je veel oefenen. Het kan dus voorkomen dat een foto niet scherp is als je dit doet.

Zelf schiet ik nooit in de modus sluitertijd enkel in de diafragma of Handmatige stand, maar gebruik de stand die voor jou werkt. Dit kan dus net zo goed de sluitertijd modus zijn ;-)

Megapixels etc niet zo belangrijk. Enige tijd geleden cursisten gehad met een Canon 1000D en Nikon D3100 met instap objectieven en deze maakte prima foto's van auto's etc die in beweging waren.
    https://www.facebook.com/wagnerfotografienl/photos/pb.652499041447873.-2207520000.1403341336./767056593325450/?type=1&theater

https://www.facebook.com/wagnerfotografienl/photos/pb.652499041447873.-2207520000.1403341336./767056519992124/?type=1&theater

• Hey Daan,

Hartstikke bedankt voor je reactie! Hier wat meer info.

1) Haha! Bedoelde objectief... Eindigt ook op -...tief.... ;)
    2) Diafragma stond op automatisch, wat zou jij gebruiken?
    3) Ik pan inderdaad mee, dat gaat vrij aardig meestal...
    4) Bedoel je als volledig beeld of punt focus? Dan is dat waarschijnlijk volledig beeld.
    5) Ik schiet in JPEG. Wat zou het voordeel zijn van RAW? Bewerking (ik gok dat LR een bewerkingsprogramma is?)?
    6) In principe niet, maar dat zou ik wel eens willen proberen. Wat raad je aan?
  • Ah, zie net toevallig dat het diafragma 4.7 is en sluitertijd 1/800 ipv 1/500. ISO was in de eerste foto 100, in de tweede, die wél scherp is met 1/800, f/4.7, 400
  • Zou de oplossing zijn om de auto-focus uit te zetten?
  • Deze foto bijvoorbeeld ook, is niet bewogen, maar ook niet helemaal scherp. De belichting is wel wat beter:

https://plus.google.com/u/0/photos/yourphotos?pid=6027337576575064034&oid=104527127321104703484
  • Het punt waarmee je scherp stelt zet je op het onderwerp wat je scherp wilt hebben. Bijvoorbeeld op de auto. Het AF punt zet je op het bewegende onderwerp. In jou geval de auto. Zelf kies ik voor een enkel focus punt. Dus niet alle punten te gelijk. Zelf schiet ik negen van de tien keer in one shot. En niet continu focus.

Instellingen verschilt per situatie. Dus men kan je geen instellingen geven waarmee je de beste resultaten kunt behalen. Zelf gebruik ik vaak een klein diafragma getal, zoals f/2.8 of f/4 afhankelijk van het gebruikte objectief.

Waarom zou je de AF uit willen zetten ?

JPEG kun je zien als ontwikkelde foto. Dit doet je camera met de presets die standaard staan ingesteld of die je zelf hebt ingesteld. RAW kun je zien als onbewerkte foto die je zelf nog verder moet ontwikkelen. Deze bestanden zijn vaak een een heel stuk groter, maar geven je de mogelijkheid om Witbalans, belichting etc na de hand aan te passen zonder kwaliteitsverlies. Je kunt op deze manier nog meer uit je foto halen. Adobe Lightroom is een programma om je RAW bestanden te ontwikkelen/bewerken.

Maar om je foto te kunnen ontwikkelen moet deze in de basis wel goed zijn ;-)

Zoek eens op google/youtube, naar voorbeelden.
  • Het fotograferen van (snel)bewegende objecten blijft idd lastig scherp vast te stellen. Ik gebruik de AI Servo stand op de Canon EOS500D. Mij is destijds geleerd, tijdens een cursus van Canon, om het object te blijven "volgen" nadat foto geschoten is. Misschien helpt je dat bij de volgende fotoos.