Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

aanschaf digitale spiegelreflexcamera
  • December 2014
    Na een tijdje weinig met fotografie gedaan te hebben, wil ik het weer gaan oppakken en mijn analoge spiegelreflexcamera vervangen door een digitale. Bij mijn oude Minolta Dynax van ongeveer 10 jaar oud heb ik twee objectieven: 28-80 mm 3.5 - 5.6 en 75-300 mm 4.5 - 5.6. Wat is jullie mening? Loont het de moeite bij aanschaf rekening te houden met hergebruik van deze objectieven of kan ik beter voor geheel nieuw materiaal te gaan?

NB: Een eerste bezoek aan de Mediamarkt leverde op dat hun mening was dat ik vooral voor een Sony A58 moest gaan, zodat ik de objectieven kon hergebruiken en omdat de Sony alles kon wat vergelijkbare Canon EOS 1200D of Nikon 3200 ook zouden kunnen. De objectieven zouden volgens hen nog kwalitatief zeer in orde zijn, en een vervangwaarde van ongeveer 500 euro hebben
    Een bezoek aan de fotovakzaak leverde op dat Sony de slag om de digitale spiegelreflex camera's had verloren en dat ik beter tussen een Canon of Nikon kon kiezen. De objectieven zouden hooguit nog een paar tientjes waard zijn, dus niet iets om rekening mee te houden. Kortom, twee uitersten.

Ben benieuwd naar jullie mening. Loont het de moeite om een camera te kiezen vanwege de objectieven of niet? En zoja, zonee, welke camera adviseren jullie?
  • 2 Reacties sorted by
  • Een fotocamera koop je in een fotozaak en zeker niet bij de Mediamarkt is mijn mening. De Mediamarkt is in mijn ogen gewoon een dozenschuiver met soms een leuke aanbieding en in verreweg de meeste gevallen ontbreekt er enige kennis. Mocht je later ooit vragen hebben over een gekochte camera dan zal een fotozaak je beter kunnen helpen en je van advies voorzien.

Maar waarom denken vele mensen eigenlijk dat er alleen Canon of Nikon is? Zij krijgen de meeste aandacht omdat hun budget om commercials te maken groter is maar de camera's zijn echt niet beter. Andere merken zoals Pentax, Sigma en vooral Fujifilm doen zeker niet onder voor deze twee camera's. Sterker nog, ik ben als absolute Nikon-fan helemaal weg van Fuji waar ik nu inmiddels 2 camera's van heb. En als mijn Nikon D700 het begeeft dan ga ik helemaal over op Fuji.
  • Hallo Mischa,

Houd je oude analoge minolta in ere en blijf deze inclusief de objectieven gebruiken.
    Ik ben even naar de site van Konica Minolta NL gegaan maar dit merk schijnt haar divisie particuliere camera's te hebben afgestoten, Minolta werkt alleen voor bedrijven.
    Wil je digitaal gaan fotograferen dan zijn er legio merken waar je je op zou kunnen concentreren, mag ik je de raad geven een model te kiezen overeenkomstig je oude camera want dat is je vertrouwd. Blijf niet hangen bij merken zoals Canon of Nikon, ook andere minder bekende merken leveren goede camera's zoals Sony, laat het hergebruik van je analoge objectieven los, koop een camera met een objectief met 5 tot 7x zoom.
    Voordeel van dit laatste is het grotere zoom bereik dan die van een kitlens.
    Er zijn al goede camera's te koop voor rond de 500 Euro en minder.
    Digitale fotografie is heel anders dan analoge fotografie, je zal enkele avonden op de bank bezig zijn je camera te leren kennen en te leren gebruiken.
    Koop je camera bij een goed bekend staande winkel, kijk eens op de site van kieskeurig, daar worden veel winkels vermeld waar je je apparatuur zou kunnen aanschaffen.

Veel succes
    BartJC