Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

systeem camera voor absolute beginner die semi-pro wil worden
  • Ik heb een dochter die ernstig geveld is door chronische migraine. Per dag is zij ongeveer 2 uurtjes op, ze kan slecht tegen licht. Denkend aan haar toekomst (naar school gaat ze niet meer), wil ze serieus gaan fotograferen. Enerzijds om er een serieuze hobby van te maken en stimulans om toch naar buiten te gaan, anderzijds een manier om af en toe later misschien geld te verdienen (want als het zo blijft zal zij nooit aan het werk komen). We wonen vlak bij de duinen en ze wil zich dan ook op landschapsfotografie en wild richten. (dat wild is bij ons in de buurt eigenlijk tam te noemen). In de winkel werd haar de panasonic gh4 geadviseerd, met een 12-50 en 100-300 lens. Na flink wikken en wegen lijkt die toch minder geschikt: heel veel keuze mogelijkheden en het gaat haar vooral om het fotograferen. De 4k mogelijkheid is dus van ondergeschikt belang. En het is wel een hele dure camera voor een beginner lijkt mij. Belangrijke afwegingen zijn: zoeker, draaibaar scherm, lichtgewicht, gericht op de toekomst en beste foto's bij schemering. En zou ze voor de 3/4 moeten gaan van olympus/panasonic of voor gewone lensconfiguratie.

• 3 Reacties sorted by
  • Hallo Carole,

Jammer dat je dochter door dergelijke ongemakken heen moet, maar fijn dat ze toch positief iets op wil pakken. Je schreef dat ze ongeveel 2 uur per dag buiten is en dat is erg beperkt. Mooie licht momenten voor fotografie zijn bij zonsop/ondergang. Wellicht een goed moment voor haar. Zeg het me als ik het mis heb. Verder is avond en/of nacht fotografie een optie voor haar. En vergeet ook portretfotografie niiet.

Waarom al deze voorbeelden? Ieder voorbeeld stelt verschillende eisen aan een camera en objectieven.

Maak een lijstje van opties voor haar en lees je via internet in betreffende de eisen voor die optie en vind daar de camera bij.

Voor landschap bijvoorbeeld een Canon 6D of wanneer je actie wil fotograferen, een Canon 7D (Mark II). Oh, vergeet de Pentax K-3 niet met fantastische weather sealing.
    Kortom, opties zat.

En ja, er worden best leuke opties aangeboden via Ebay en Marktplaats. Minder geld en geeft je de gelegenheid de camera in de praktijk te proberen en zo te leren van zijn mogelijkheden en gemis. Dit helpt je dan weer de "ultieme" nieuwe camera te bepaln voor later.

H. Gr.
    Cees
  • Hallo.
    Ik werk met Sony Alpha.
    Fantastische camera met vooruitstrevende techniek.
    Voordeel is ook dat hier Minolta lenzen op werken voor perfect resultaat.
    Ik ben er erg tevreden mee en de set is ook nog eens betaalbaar.
    Zie YouTube voor info filmpjes.
    Gr.
    Ruud
  • Hallo Carole,
    ik zelf werk met een Sony Cybershot HX400V.
    Een zeer betaalbare camera met fantastische resultaten en heel veel mogelijkheden.
    Deze camera heeft een zeer goede 50x f2.8-6.3 24-1200mm Carl Zeiss® lens.
    Vriendelijke groet,
    DrentseHooglander