Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Macro tussenring of tele converter
  • Ben al een aantal dagen aan het zoeken en kom er niet uit, graag jullie advies.
    Wat ik wil is gedeeltelijke zonsverduistering (a.s. 20 maart) fotograferen.
    Heb een Canon EOS 700D met een 18-135mm ES-F (kit)lens.

Na een paar proefopnames was die zon toch wel erg klein, dus zou de zon graag wat groter in beeld willen hebben.

Maar wat heb ik nu nodig?
    Heb over macro ringen gelezen dat ze een object dichtbij groter in beeld brengen.
    Tegelijkertijd is de zon natuurlijk niet een object wat dichtbij staat dus dan zou je kunnen denken aan een tele-converter.

Uiteraard speelt de prijs ook mee, voor die ene zonsverduistering in de tig jaar wil ik niet heel veel uitgeven (dus zeker geen dure telelens).

Kan ik met een 'Metal AF Macro Extension Tube Ring For Canon EOS EF EF-S' (van ~ €30,-) ondanks de grote afstand toch de zon groter in beeld krijgen (zonder kwaliteitsverlies als ik het idee van macro ringen goed heb begrepen)

Of moet ik toch een 'Marumi tele converter 2,0x 58mm' (van ~ € 80,-) kopen maar moet ik voor die prijs niet al te veel kwaliteit verwachten van een teleconverter als ik deze in de toekomst nog eens voor andere foto's gebruik?

Zie graag de reacties tegemoet
    Lauwrens

P.S.: het astro solar filter is natuurlijk ook in de maak
  • 1 Reageer sorted by
  • Je hebt op zo'n afstand zoveel mogelijk mm brandpunt nodig. Een macro tussen ring lijkt me weinig zinvol. Een heel goed astro filter is absolute noodzaak. Een converter vergroot brandpuntsafstand.
    Ik zou handmatig scherpstellen en tethered fotograferen adviseren.

Veel plezier met je opname.