Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Polarisatie filter
  • Hallo

Sinds kort heb ik een Nikon D3200 met de 18-55 kitlens en ik wil een Hoya polarisatie filter aanschaffen.
    Nu is mijn vraag of je de zonnekap ook gebruikt op een polarisatie filter?

Mvrg Harrie
  • 9 Reacties sorted by
  • Het is over het algemeen verstandig vrijwel altijd een zonnekap te gebruiken.
    Het voorkomt/beperkt ongewenst lichtinval en het biedt bescherming.
    Dus ik zou hem erop zetten.

Veel fotografeer plezier.
  • Hallo

Dank je voor je reactie.
    Zoals gezegd heb ik de Nikon net en binnenkort ga ik naar de Oostvaardersplassen.
    Dus voor die foto excursie maar snel een polarisatie filter en een zonnekap bestellen.

Mvrg Harrie

• Hoi Harrie en Alex,

Even voor de duidelijkheid: Je kan een polafilter en een zonnekap niet tegelijk gebruiken.
    Want hoe moet je dan aan de polaring draaien als er een zonnekap op zit? Je kan er namelijk niet bij!

Groetjes,
    Wim.
  • Hallo Wim.
    Bedankt voor jou reactie.
    Hier twijfelde ik al aan vandaar ook mijn vraag.
    Verder werkt een polarisatie filter toch t best met veel zonlicht? Waarom zou je er dan een zonnekap voor zetten?

Mvrg Harrie
  • Hoi Wim
    Die site is al "grijs" gelezen door mij. ;) maar ik zag er geen melding over de zonnekap op een polafilter. (of ik moet nodig een leesbril) :D

• Wil ik niet zeggen hoor.Maar ik heb wat gevonden, misschien heb je er wat aan? ;)

Zonnekap en polarisatiefilter
    1
    timotimo July 2011
    Als ik een zonnekap heb, kan ik die vervangen door een polarisatiefilter? Tegelijk gebruiken lijkt me lastig. Groet, Timo
    2 Reacties sorted by Votes Date Added
    0
    Kenneth VerburgKenneth Verburg July 2011
    Hoi Timo,

De zonnekap en het polafilter doen twee verschillende zaken, ze combineren kan nuttig zijn voor de foto. Ik probeer ze daarom wel altijd te combineren, hoewel het er aan ligt of de zonnekap erg diep is hoe praktisch het is. Meestal kan ik met mijn vinger de bovenkant van het filter wel draaien.

Zonder zonnekap loop je kans op lensflare en minder contrast, dus het is wel een goede gewoonte om hem er op te hebben. Natuurlijk is het wel zo dat je bij een groothoeklens de meeste last kunt hebben van lensflare, maar een polafilter werkt op groothoek weer minder vanwege de verkleuring in de lucht die er onnatuurlijk uit kan zien.

Soms is het ook mogelijk gebruik te maken van een rubberen zonnekap, dan kun je eenvoudiger aan de lens draaien.
  • Dank je. Dit is duidelijk.
  • Graag gedaan.
    Veel plezier. ;)