Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

Grijsverloopfilters versus cirkelpolarfilters
  • Hallo Kenneth,
    Voor al mijn vier filtermaten (52, 58, 62 en 67 mm) gebruik ik CP filters, deze voldoen redelijk voor wat betreft de kwaliteit aan kleur op mijn foto's, toch kunnen er momenten zijn dat deze misschien niet voldoen, bijvoorbeeld bij het maken van landschap foto's waarbij er "weinig" zonlicht aanwezig is maar wel blauwe lucht en witte wolken. Probleem is dat als ik foto's maak van het landschap zonder CP filter dat dan de blauwe lucht vaak uitgebeten is, ook als ik de juiste camera instellingen hebt gebruikt, volgens de literatuur kan je dan beter grijsfilters of grijsverloopfilters gebruiken om die luchten donkerder (meer blauw) te krijgen. Persoonlijk ben ik al twee dagen bezig te informeren naar het gebruik van deze grijsverloopfilters, er zijn diverse modellen zoals het Cokin systeem maar ook grijsverloopfilters die direct op de filtermaat van het objectief geplaatst kunnen worden. Daar ik mijn foto's maak tijdens wandelingen valt het Cokin systeem af omdat dan de camera met het systeem er voor niet in de tas meer past maar ik vraag me af of de kwaliteit van de direct plaatsbare grijsverloopfilters wel zullen voldoen. Mijn vraag is dus; Zijn er andere filters op de markt die het blauw in het landschap op de foto kunnen accentueren?