Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

welke telezoomlens?
  • Met mijn Nikon D90 fotografeer ik graag vogels en daarvoor komt mijn huidige Nikkor 70-300 steeds vaker mm tekort. Ik wil dus graag overstappen op een telezoom tot 500mm. Ik overweeg nu een Sigma APO 150-500mm F/5-6.3 DG OS HSM voor mijn Nikon D90. Kan iemand mij vertellen of dit een goede keus is? Of kan ik beter een nikon

En hoe zit het met analoge lenzen? Is dat nu wel of niet een goed idee voor op een digitale camera?

Ook heb ik op internet uitgezocht of ik met een teleconverter het bereik van mijn huidige lens kan vergroten. Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja, wat is dan een goede converter voor deze lens. De meningen op internet daarover variêren nogal, maar de meeste mensen zeggen dat het geen goed idee is. Wie geeft mij een goed advies?

Anita van Dort
  • 2 Reacties sorted by
  • Hoi Anita,

Ik begin met het eind, de teleconverter. Met een converter verlies je licht. Met het lichtverlies kan ook verlies van AF optreden en verder kan de kwaliteit minder worden. Standaardregel is dat je een teleconverter dus gebruikt bij lichtsterke lenzen, F4 of groter. Aangezien de 70-300 een maximaal diafragma van 5,6 heeft zal een converter hier in principe niet op werken. Er zijn wel mensen die het geprobeerd hebben, het werkte redelijk, maar levert minder kwaliteit op dan een betere lens.

Een telezoom is daarnaast altijd een compromie. Beter kan je kijken naar een vast brandpunt. Nadeel is dat die duurder zijn. Kijk bijvoorbeeld ook eens naar de AF-s 300mm F4 en combineer die met een 1,4x of 1,7x teleconverter. Beide combinaties werken erg goed al heb je bij de 1,7x wat meer licht nodig.

Als je toch een telezoom wilt en geen groot budget hebt is de 150-500 van Sigma een voor de hand liggende keuze. Ik ken mensen die deze naar tevredenheid gebruiken. Voor het geld dat je betaalt krijg je een heel goed objectief.

Tenslotte je vraag over analoge lenzen. Oude Nikkor's werken vaak nog erg goed. Mogelijk verlies je AF en lichtmeting maar ze werken meestal wel. Echter zijn er volgens mij niet zo erg veel analoge telezoom's ;) De oude vaste brandpunten kan je mogelijk ook gebruiken maar zullen ook nog best aan de prijs zijn.

Succes met je keuze!
    Erik
  • Hallo AnitavanDort

Over teleconverters kan ik je weinig vertellen maar de Sigma APO 150-500mm F/5-6. bevindt zich in mijn fototas. Ik persoonlijk vind het een heerlijke lens om mee te werken. Ik maak er naar mijn gevoel de mooiste foto's mee en ik ga eigenlijk nooit zonder deze lens van huis. Ik heb wel eens vogels willen fotograferen en in een dierentuin gaat dat op zich goed met deze lens maar als je gaat praten over de vrije natuur dan denk dat je een goede opstelling moet hebben vanuit b.v. een tent zodat je niet gezien wordt of een schuilhut. Echt in de vrije natuur dan denk ik dat je nog wat te kort komt althans als je serieus een vogel op de plaat wil zetten.

Groetjes Harrie