Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Aanschaf nieuwe camera voor dochter met interesse voor fotografie
  • Hallo,

Mijn dochter van 14 vindt het leuk om foto's te maken en daar wat mee te oefenen. Nu wil ze met haar eigen verdiende geld een camera kopen. Ze denkt qua prijs iets in de orde van 250/300 euro....maar geen idee of dat beetje ok is (en anders moeten we daar nog iets op verzinnen).

Is er iets zinnigs te zeggen over welke camera dan het beste aan te schaffen? (er zijn er zoveel). Dus waar kun je als jonge fotografe wel wat mee en ook wel even mee vooruit?

Tips van harte welkom
  • 4 Reacties sorted by
  • Hallo Fred,
    Niet iedereen wil zich branden aan een advies voor of over camera's omdat dit een persoonlijke keus is qua merk en type camera maar ik wil wel een poging wagen.
    Beperk het aantal camera merken tot drie hooguit tot vier en bekijk hun sites op goed bereikbaar, eenvoud, duidelijkheid, zoek methoden makkelijk of ingewikkeld, want deze sites zijn het "plaatje" de handtekening van dat camera merk, bevalt die site goed kijk dan verder als volgt; Kijk naar de vormgeving en aantallen van de aangeboden camera's.
    Veel merken hebben rechthoekige camera's met een groothoek zoomlensje, er zijn zeer goedkope bij maar ook prijzige modellen naarmate ze meer mogelijkheden in hun body hebben. Nadeel van deze camera's is het feit dat je een "vaste hand" moet hebben daar je veel bewegings onscherpte kan krijgen bij de geringste beweging van de fotograaf.
    Een merk, Olympus, heeft modellen die middels vijf assen dit grotendeels ondervangen.
    Nog een nadeel is de wijze van vasthouden van deze camera's, tussen duim en wijsvinger van beide handen, niet echt ideaal dus behalve voor het maken van kiekjes.
    Voordeel van deze camera's is het feit dat je ze makkelijk mee kan nemen in je jaszak.
    De tweede groep zijn de zogenaamde brugcamera's, zij zijn min of meer gevormd naar het evenbeeld van een spiegel reflexcamera en hebben vaak een stevige greep en een vaste lens met een groot zoombereik van wel 20 tot wel 60 keer beginnend van af 10 mm, er zijn lichtgewichten maar ook zwaargewichten bij en zijn verkrijgbaar van af minder dan 200 Euro (Canon) tot wel ruim 700 Euro (Nikon/Sony). Het zijn camera's die men moet leren kennen daar het gebruik van de mogelijkheden van deze camera's erg groot zijn in vergelijking met de kleinere camera's. Verder heb je een goede tas nodig voor deze camera's daar zij niet in je jaszak passen en de lensconstructie tijdens vervoer of reizen beschermd moet worden maar, dat geld voor alle andere camera typen ook.
    Verder heb je de groep systeem camera's met verwisselbare lenzen vergelijkbaar met de spiegelreflex camera maar dan zonder opklapbare spiegel, ze zijn kleiner en lichter dan een echte spiegelreflex maar zeker niet fraaier behalve die van Olympus, ze zijn niet goedkoop daar de prijs verdeelt wordt over de body en de te gebruiken objectieven.
    Het laatste camera type is de spiegelreflex met verwisselbare objectieven van af 500 Euro al verkrijgbaar maar deze hebben het aereool van professionele camera's.
    Deze camera's moet men tijdens het gebruik echt leren kennen of een cursus volgen.
    Mijn advies is als volgt: Richt je op de aanschaf van een brugcamera, deze hebben naast het maken van foto's ook de mogelijkheid filmpjes te maken, kies samen een niet al te duur merk en type (powershot van Canon of coolpix van Nikon of cybershot van Sony).
    Neem de tijd je camera goed te leren kennen wat betreft zijn mogelijkheden en lees eens een boek over fotografie (sluitertijd, diafragma, ISO, flitstechniek enzovoort) dan zal het wel goed komen denk ik, veel succes.
  • Bedankt voor de reactie, we kunnen er wat mee.
  • ik zou denken aan of een betere compact camera met meer zoom en mogelijkheden of een instap reflex met een mooie kit lens . als het kind voorzichtig is dan zou een mooie tweede hands ook een optie kunnen zijn. de eerder genoemde canon powershot en nikon coolpix en cybershot van sony zijn ook goede toestellen in
  • Hoi,
    Mijn dochter is ook 14 en ook gepassioneerd door fotografie.
    Ik kocht haar een Canon SX500.
    Een degelijk toestel met hèèl wat mogelijkheden (zèker voor een beginner die zich wil ontwikkelen) voor een zeer schappelijke prijs.
    De lens heeft een groot zoombereik, is echter niet verwisselbaar.
    Ik vind dat ze eerst degelijke foto's (in alle mogelijke programmastanden) moet leren maken vooraleer ze aan het wisselen van lenzen kan beginnen denken.
    Tegen de tijd dat ze begrippen als diafragma, sluitertijd,ISO, enzovoort onder de knie heeft, zal haar toestel versleten en verouderd zijn; dan kan ze een betere en duurdere body kopen waar ze lenzen kan wisselen.