Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Diafragma van invloed op ruis?
  • Ik heb een Samsung NX1 met de lens 16-50mm f/2.0-2.8.
    Nu heb ik 2 foto´s
    foto 1:
    iso 6400, 50mm, f/22, 1/4000
    foto 2:
    iso 100, 50mm, f/11, 1/1000
    Foto 1 bevat enorm veel ruis (wat met mijn sensor eigenlijk niet logisch is) zelfs foto 2 heeft al ruis.
    Beide foto´s hebben een blauwe lucht als achtergrond. (op de voorgrond een paardenbloem pluizenbol met weggeblazen pluisjes)

Ik heb foka (camera hier gekocht) gevraagd of een van mijn instellingen, anders dan de iso, voor deze ruis kan zorgen.
    Hun antwoord is:
    Wij raden u aan om een dergelijke foto te maken met een diafragma van f/6. Dit moet de ruis aanzienlijk doen verminderen.

Ik ga het natuurlijk uitproberen maar kan iemand mij de logica hierachter uitleggen?
  • 2 Reacties sorted by
  • Lijkt mij logisch dat je met een iso van 6400 ruis hebt ;)
  • Hallo Esmeralda,
    Het lijkt mij dat je het bij behorende instructie boekje van je camera nooit heb ingezien of zelfs hebt weg gegooid, kijk eens op de bijgeleverde schijf of er een digitale versie aanwezig is want fotograferen bij een heldere hemel met ISO 6400 en sluitertijden van 1/4000 vraagt om moeilijkheden. De ISO waarde van je camera stel je in naarmate er meer of minder licht is dus, bij heldere hemel gebruik je een ISO waarde van 100 tot 200.
    Bij donker weer 400, bij avond 800 en bij nacht opnamen 1600 of hoger. Gebruik sluitertijden zo rond de 1/250 of 1/500 afhankelijk ook weer van het aanwezige licht.
    Het diafragma stel je in, ook weer, naar aanwezige lichtsterkte of naar de gevraagde of benodigde scherpte diepte, wel geld dat hoe kleiner (f/22) het diafragma er meer licht verstrooiing ontstaat en dus ruis op de foto/afdruk te zien zal zijn.
    Maar voor eerst ga het instructie boekje eens doornemen dan zal je zien dat er ongetwijfeld een methode is die ruis kan onderdrukken bij lange sluitertijden en hoge ISO waarden. Mijn advies aan jou: Leer je camera kennen!!!!