Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Ruis bij hoge ISO waarden is digitaal?
  • Hoi, ik lees op jullie site bij "starten met een spiegelreflex camera" dat de ruis bij lage lichtsterkte en hoge ISO waarden een digitale ruis is: De lichtgevoeligheid van de sensor neemt toe, maar je loopt ook meer risico op ‘ruis’ in de foto, digitale foutjes. Maar bij analoge film met hoge ISO waarden (400 ASA en hoger) ontstaat dezelfde ruis. Een mooi voorbeeld van zo'n foto is de voorkant van het album "Rock and Roll" van John Lennon. Deze foto is genomen voordat er digitale fotografie was, moet wel analoog zijn. En ik zie dezelfde "ruis" als op de voorbeeld foto op de site. Zou het kunnen zijn dat dit geen digitale ruis is, maar dat met weinig licht er onvoldoende dekking is waardoor de ruis ontstaat?
  • 2 Reacties sorted by
  • Hallo Constantijn,
    Ergens heb je wel gelijk, in de analoge fotografie worden filmpjes met vaste ISO waarden gebruikt, daar wordt de camera op ingesteld, probleem is dat naarmate er minder licht aanwezig is er een filmpje met een hogere ISO waarde moet worden gebruikt, elke ISO waarde had haar eigen vaste korrelgrootte (lichtgevoelige laag op het filmpje) hoe hoger de ISO hoe grover de korrel hoe licht gevoeliger de film. Zo een korreltje heeft een bolvorm, hoe kleiner des te minder licht afval tussen en in de korreltjes want elk korreltje is op zichzelf weer een "lensje" waar binnen het licht gereflecteerd wordt en een reactie veroorzaakt met de gevoelige laag (emulsie) wordt nu langdurig belicht dan zal aan de randen van de lens meer verstrooiing van het binnen vallende licht optreden en daar door kleur/grijswaarden verstrooiing laten zien, bij analoge fotografie zie je dat op de afdruk terug omdat het filmpje na ontwikkelen direct de afdruk op papier levert.
    Bij digitale fotografie werk je met een instelbare licht gevoeligheid van de sensor ook uitgedrukt in ISO waarden, een sensor is opgebouwd met lichtgevoelige staafjes, elk staafje bestaat weer uit negen verschillende lichtgevoelige plaatjes die elk een grijswaarde/kleur vertegenwoordigen, wordt nu bij hoge ISO relatief langdurig belicht dan zal ook weer langs de randen van de lens verstrooiing optreden en zal daarmee de "berekening" van de lichtwaarde verstoren welke als digitale ruis te zien is op het scherm of op de afdruk. Je kan dus stellen dat hoe langer je belicht er meer ruis te zien zal zijn door de onvolkomenheden van de lens, in de digitale fotografie is dit grotendeels opgelost daar moderne camera's uitgerust zijn met "ruis onderdrukking bij hoge ISO".
    Je moet dit wel zelf in werking zetten bij de functie instellingen op je camera, lees het instructie boekje is door of zet het op je computer.
  • Hallo BartJC,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Dat van de lenswerking van de korrels in analoge film wist ik nog niet. De werking van een sensor is duidelijk anders, wat helder uitgelegd is. Ik ga experimenteren met de instellingen van ruisonderdrukking.

Vriendelijke groeten,

Constantijn.