Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Doet camera aan zèlfcorrectie ?
  • Ik heb een Canon 1100D.
    Heb al een aantal keer gemerkt dat de foto's op m'n viewer er veel beter uitzien dan wanneer ik ze op m'n (groot) pc-scherm bekijk.
    Nu heb ik me laten vertellen dat de camera zèlf correcties (lees aanpassingen) doet op de viewer èn dat je deze correcties kan uitschakelen.
    Klopt dit en zo ja, hoe schakel ik die dan uit ?
  • 2 Reacties sorted by
  • Hallo Sanmiguel
    Ik gebruik al meer dan een jaar een 1100D als thuis camera, de camera slaat alleen die zaken op die jij hebt ingesteld op je camera aangepast aan de situatie zoals licht, helderheid, kleur gebruik, enzovoort. Al deze instellingen worden opgeslagen op je kaart samen met de foto. Op live-View ziet een foto er uit (althans de camera zal dat laten zien) als product van de door jou ingestelde instellingen. Op je PC ziet de foto er anders uit, dat kan veroorzaakt zijn door foute instellingen in je PC, waarschijnllijk upload je je foto's via een ander medium dan die van Canon, ik gebruik altijd EOS Utility en DPP voor het uploaden naar de PC welke precies de instellingen overnemen van de camera en ook laten zien. Doe je het uploaden via een ander programma dan hier boven omschreven dan kan informatie van je foto's verloren gaan of gewijzigd worden door het gebruikte programma en kunnen je foto's een geheel ander uiterlijk krijgen dan je je had voor gesteld. Correcties op je camera moet je altijd zelf handmatig corrigeren en instellen, lees je handleiding vor je camera eens door. Veel succes.
  • Het uploaden met wat voor programma dan ook heeft totaal niets te maken met de kwaliteit... (of het moet een programma zijn die het automatisch verkleind maar die ben ik nog niet tegen gekomen) Waarschijnlijk is het dat op je PC scherm alles enorm vergroot wordt en daardoor elk foutje ook uiteraard... En deze foutjes zie je niet op het kleine LCD scherm op de camera.. Op de meeste camera's kun je de scherpte en contrast verhogen.. Dus dit zou je ook eens kunnen proberen...
    Gr. Ad.