Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Instellen van de sluitertijd
  • Hallo Erik
    Heb een vraag,als ik de camera in de AV stand zet dan kan ik de diafragma wel instellen,maar hoe kan ik dan de sluitertijd instellen?
  • 2 Reacties sorted by
  • Hoi Teun,

Ik voel me vereerd dat je de vraag speciaal aan mij stelt, maar het is de site van Kenneth en er zijn er velen (waaronder ik), die antwoorden geven ;)

De AV-stand is voor het diafragma instellen.
    De S of TV-stand (bij Canon TV geloof ik) is voor het instellen van de sluitertijd.
    Met de M-stand kan je alles zelf instellen en de A-stand is dan weer een automatische stand waar je nog wel wat te zeggen hebt over ISO etc..

Ik heb zelf Nikon en gebruik niet dagelijks Canon, dus het zou kunnen dat de Canon benamingen niet kloppen..

Groetjes,
    Erik
  • Hoi Teun,

De Av stand is specifiek bedoeld om zelf het diafragma in te stellen en de camera de sluitertijd er bij te laten zoeken. Die sluitertijd zou volgens de camera correct moeten zijn op basis van het rekenmodel om een 18% grijswaarde in je foto te krijgen.

Dit is echter niet altijd juist, afhankelijk van of er veel wil of zwart in de foto zit of een artistieke keuze kun je met de belichtingscompensatie spelen om de sluitertijd aan te passen. Bijvoorbeeld als je -1 instelt op de waarde die de camera voorstelt kun je de sluitertijd een stop versnellen, stel je +1 in dan kun je de sluitertijd vertragen. Het diafragma blijft dan gelijk.