Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Advies nodig voor volgende lens (Canon EOS 500d)
  • Beste,

Ik fotografeer nu iets meer dan een jaar met een Canon EOS 500d met de twee standaard lenzen (18-55 en 55-250).

Graag zou ik een volgende stap zetten wat betreft lenzen. Mijn voorkeur gaat uit naar landschappen en natuur maar ook architectuur vind ik leuk om te doen. Ik zoek dus vooral een groothoek lens.

Ik heb al heel wat gelezen op deze site en op internet maar ik vind het er niet gemakkelijker op worden. Vandaar mijn vraag naar jullie advies...

Volgende lenzen was ik zelf al bij uitgekomen.. budget is 600 a 700 euro.

Tokina 12-24 F4.0
    + mooie groothoek
    + prijs/kwaliteit (volgens reviews)
    - minder bruikbaar voor allround gebruik?

Canon EF 17-40 F4.0 L USM
    + allround vervanging voor standaard lens?
    - beperktere groothoek
    - duurder..

Ook zag ik bv de Canon EF-S 17-55 F2.8 en de Canon EF-S 15-85 F3.5-5.6. Zou dit ook een optie zijn?

Wat raden jullie me aan?

Bedankt!

Bart
  • 8 Reacties sorted by
  • Hoi Bart,

Ik zie hier eigenlijk een andere vraag naar voren komen. Namelijk de keuze tussen een groothoek of een nieuwe en betere standaardlens. De vraag is dus ook waar je behoefte aan hebt..
    Laat daarbij ook meetellen of je in de toekomst over denkt te stappen naar fullframe. Als je dat namelijk wilt is er maar één keuze uit deze vier, namelijk de 17-40.

Op een cropcamera is 15-17mm niet echt groothoek te noemen.
    Ik denk dus ook dat alleen de eerst genoemde lens (12-24) echt een optie is als je meer groothoek wilt. De andere lenzen vallen in de categorie van vervanging voor je 18-55..

Groet,
    Erik
  • Bedankt voor de feedback.

Je hebt gelijk. Ik zoek zowel een leuke groothoek als een vervanging voor mijn kitlens. Als ik eerlijk moet zijn, denk ik dat ik voorlopig het meeste heb aan het laatste.

Fullframe overweeg ik voorlopig nog niet, maar dit kan altijd. Vandaar dat ik die 17-40 had opgegeven.

Is de SIGMA AF 17-50 F2.8 een optie?

Met vriendelijke groeten,

Bart
  • Hoi Bart,

Kijk eens, zo komen we op een snelle manier in de goede richting, helemaal goed! :)

Kijken we gewoon eerst naar de vervanging van de kitlens. Dan is denk ik eerst de vraag wat de beperking is van de standaardlens. Heb je mm's te weinig of heb je te weinig lichtsterkte?
    Dat bepaalt namelijk al sterk welke richting je op moet zoeken ;) Een lichtsterke standaardzoom voor cropcamera's die ook nog een groot bereik heeft is eigenlijk niet erg goed te vinden namelijk ;)

Groetjes,
    Erik
  • Hoi Bart,

Zelf gebruik ik de Canon 550 D en heb inmiddels goede ervaringen met de vervanging van de kitlens door de Tamron 28/75 en als groothoeklens de Tamron 10/24
    Succes met je keuze.
    groet, Jan Willem
  • Erik,

Ik zoek vooral meer lichtsterkte, mm's is het me zo zeer niet om te doen. En wat meer kwaliteit/scherpte... uiteraard.

Ik las nu ook weer goede commentaren op de tamron 17-50 f2.8. Kwa prijs/kwaliteit lijkt me dit wel interessant tot bv de mogelijke vervanging van Canon.

Advies?

Bedankt!
  • Hoi Bart,

Als het om lichtsterkte gaat zal je eens kunnen kijken naar inderdaad de 17-50 van Sigma en Tamron. Beiden staan bekend als zeer goede alternatieven voor de merk-eigen lichtsterke standaarzooms voor cropcamera's. Je zou ook eens kunnen kijken naar de eigen van Canon, daarmee pak je namelijk wel het mooiste maar daar betaal je dan ook voor. Bij Canon is het een 17-55 wat in het telebereik nog net iets prettiger is voor portretfoto's.

Wat je ook kan doen is je bereik splitsen in een 24-70 (of zoals Jan-Willem noemt een 28-75) en nog een groothoek daaronder. En voor groothoek is dan ook weer een brede keuze.

Maar vooralsnog voor een lichtsterke standaardzoom doe je met een 17-50 van Tamron of Sigma een goede koop.

Groet,
    Erik
  • Bedankt voor de feedback allemaal. Ik ga het nog allemaal even laten bezinken.. ik hou jullie op de hoogte! Verdere tips uiteraard welkom.
  • Zelf heb ik de 17-40 gehad en deze uiteindelijk gekozen om deze te verkopen en toch te gaan voor een 17-55. Belangrijkste reden lichtsterkte en de IS. Gebruik hem nu veel als Walkaround lens.

En of een objectief geschikt is voor allround gebruik hang helemaal van jou zelf af. Van jou style van fotograferen. Er zijn er genoeg die standaard een UWA op de camera hebben zitten ander werkt met bijvoorbeeld alleen primes.