Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Beginnen met fotostudio
  • Hallo,

Ik ben een beginnende fotograaf met een Sony A350.
    Ik zou graag willen beginnen met studiofotografie, maar ik weet niet waar ik moet beginnen.
    Ik zou ook graag willen weten hoe dat zit met flitsers: hoe verbind je je camera met een externe flitser?

Alvast bedankt!

Met Vriendelijke Groet

Wessel

P.S. als u iets van mijn werk wilt zien kijkt u dan op flickr.com/photos/wesgie
  • 7 Reacties sorted by
  • Hoi,

ik hoopte dat er al een antwoord was op deze vraag omdat ik ook wel erg benieuwd ben naar een kleine thuisstudio, of mogelijkheden om thuis een studio te bouwen tegen een witte muur ofzo..

Ik stuur mijn flitser aan met een trigger. (http://www.fotobooms.nl/cat/0/931/933/0/triggers.html) Erg handig omdat je dan je flitser overal neer kunt zetten. Sommige camera's kunnen het ook zelf en je zou ook nog een externe flitser op je camera kunnen gebruiken om een tweede externe flitser elders aan te sturen.

Groetjes Cees
  • En waarom niet aansluiten bij een bekende fotoclub die over een studio beschikt? Daar krijg je gratis en vriendelijk les over de instellingen van je camera, de manieren van belichten en zoveel meer. Het lidgeld ligt over het algemeen bijzonder laag. Ik betaal bijvoorbeeld 30€/jaar.
    Gulbert.
  • (edit)En waarom niet aansluiten bij een bekende fotoclub die over een studio beschikt? Daar krijg je gratis en vriendelijk les over de instellingen van je camera, de manieren van belichten en zoveel meer. Het lidgeld ligt over het algemeen bijzonder laag. Ik betaal bijvoorbeeld 30€/jaar.
    Gulbert

Hoi Gulbert,
    heb je ook namen van bekende fotoclubs?
    ik kom zelf uit de omgeving van Den Haag zit hier ook zoiets?
    alvast bedankt voor je reactie.

• Sorry Jennifer maar ik woon in het antwerpse. Met wat zoekwerk en Google moet je er wel komen.
    Gulbert
  • Hallo,

Beginnen met studio apparatuur is niet al te moeilijk.
    Zelfs ben ik met speedlites begonnen van Canon.

Ik heb de canon 430 ex II en heb Elinchrom triggers.
    CactusV4 of V5 zijn ook prima triggers die iets goedkoper zijn.

Je hebt dan je flits, en iets om je flits af te laten gaan.
    Toen heb ik een statief aangeschaft voor me flits, en een licht modifier: een Paraplu.

Hiermee kon ik op locatie en in ruimtes leuke fotos maken.
    Later is de set uitgebreid met een goedkope Nikon sb-24 nog een statief en paraplu en later nog met studio lampen en softboxen. Alles op zijn tijd maar mijn basis en waarmee ik altijd begin is toch altijd nog me speedlite met een paraplu.

Succes :)
  • Bedankt voor deze zeer nuttige reacties!
  • [edit]

Ik had een vraag gesteld m.b.t. softbox of plu, maar uiteindelijk heb ik al een besluit genomen.

Ter informatie. Ik wil ook wat gaan doen/proberen met off-camera flitsen. Hiervoor had ik al een cactus v5 trigger setje, een falcon eyes w804 lichtstatief met manfrotto adaptertje om de flitser (met cactus) te bevestigen.

Maar toen was 't de vraag, een klein softboxje of een paraplu. De softbox met flitser adapter is zwaarder doch kleiner dan een plu (te denken aan kleinere ruimtes), een plu is weer goedkoper maar wellicht meer een wind issue mocht ik het ding ooit buitenshuis willen gebruiken.

Uiteindelijk toch besloten om te gaan voor een 43" black/white WestCott pluutje, welke ook al door Kenneth in een introductie genoemd wordt. Lijkt me net iets veelzijdiger dan een softbox (terecht of onterechte aanname) en verder heb ik nog een omni-bounce mocht ik toch IETS nodig hebben.