Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

aanschaf spiegelreflex of systeemcamera
  • Ik ben op zoek naar een goede, snelle spiegelreflexcamera of systeemcamera.
    Ik twijfel tussen Sony, Panasonic, Canon en Nikon.
    wie heeft ervaring met één van deze merken?
    ik snap dat dit een uitgebreide vraag is maar wellicht krijg ik een antwoord waar ik mee verder kan
  • 2 Reacties sorted by
  • Laat je keuze onder andere afhangen van welk merk je goed past. En dat bedoel ik letterlijk, een camera moet lekker in de hand liggen. Je moet goed bij alle knoppen kunnen.

Dat is een van de dingen die ik erg belangrijk vind in de keuze voor een merk. Het zijn allemaal goede merken waarbij je alleen wel het verschil tussen Panasonic en Sony, Canon en Nikon moet begrijpen. Sony, Canon en Nikon hebben DSLR's terwijl Panasonic alleen systeemcamera's in het assortiment heeft.
  • Ligt er natuurlijk helemaal aan wat voor soort fotografie je wilt gaan doen.
    Wil je gaan werken met veel milimeters (300mm + ) voor bijvoorbeeld vogels, dan zou ik voor een DSLR gaan.

Het grote voordeel van systeemcamera's is dat ze erg compact en licht zijn. Dat is bijvoorbeeld ideaal voor straatfotografie of als je een hele dag je camera mee wilt nemen.

Ik zou zelf voor het m43 systeem gaan van Olympus en Panasonic. Dit systeem is uitgebreider wat lenzen en accessoires betreft. En de camera's zijn ook wat interessanter voor de gevorderde fotograaf (instelmogelijkheden).
    Bij Sony Nex vallen sommige lenzen nogal groot uit in vergelijking met de camera (zie de NEX 18-200mm) door de grotere sensor.

Het grote verschil tussen Panasonic en Olympus is dat Olympus de stabilisatie in de body heeft terwijl deze bij Panasonic in de lenzen zitten.
    De kitlenzen van Olympus zijn een stuk compacter dan die van Panasonic.
    Wat autofocus betreft zijn de huidige Panasonic modellen die op de markt zijn wel weer stukken sneller dan die van Olympus. In de nieuwe generatie heeft Olympus dit opgelost, maar die camera's zijn nog niet in de winkel (Olympus e-p3).

De interessantste m43 camera die nu op de markt is, is de Panasonic G3 (nieuwste Panasonic sensor). Bij Olympus is dat momenteel EPL2, maar deze doet op veel gebieden onder voor de G3 (De G3 heeft een betere sensor, snellere autofocus..). De EPL2 zal wel compacter zijn door de kitlenzen van Olympus. De Olympus EP3 zal nog wel twee maandjes op zich laten wachten.

Maar wat wil je fotograferen en wat is je budget?