Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Lucht mooi in beeld krijgen
  • Hey Kenneth,

Ik heb een deel van je fotoblog bekeken en wat me opviel was dat je de lucht altijd zo mooi in beeld krijgt.
    Vaak heb je óf een mooie felle blauwe lucht óf mooie duidelijke wolken.
    Mijn foto's zien er vaak vrij egaal uit, met een grijsachtige of soms zelfs witte lucht.
    Hoe krijg jij het zo mooi in beeld?
    Ik fotografeer overigens met een compact camera en in jpeg.
  • 5 Reacties sorted by
  • Hallo Ronald

Lees het hoofdstuk Polarisatiefilter, betere kleuren en minder reflecties van Kenneth eens. Ik denk dat je dan een antwoord hebt op je vraag.

http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/polarisatie/

Groetjes Harrie
  • Hallo Ronald
    Ook in Lightroom kan je hier veel aan doen,ga naar ontwikkelen,kies HSL en klik daarin luminantie aan,klik vervolgens op de aanwijzer en zet die op een mooi stukje blauwe lucht en sleep naar beneden,vervolgens klik je verzadiging aan en zet je de marker op het zelfde stukje blauwe lucht maar sleep nu omhoog,je zult zien dat de lucht mooier blauw is,nadeel van deze methode is dat alles wat blauw is blauwer wordt,je kunt het ook met het gereedschap doordrukken doen alleen op de lucht en als je daarbij shift ingedrukt houd blijft het mooi recht(horizontaal) ook

groet Bram
  • Een grijsverloopfilter is de truuc. :) Dure dingen, dat wel...
  • Allemaal bedankt voor jullie antwoorden! ;)

@Harrie & Tom: Beide filters zullen vast voor goede resultaten zorgen. Ik heb alleen een compact camera waar ze niet op kunnen (daarnaast zijn ze erg duur).

Over de grijsverloopfilter heeft Kenneth overigens ook nog een artikel geschreven:
    http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/gradueelfilter/
    Resultaten vind ik erg indrukwekkend.

@Bram: Ik heb geen Lightroom. Kun je die bewerking die jij noemt ook uitvoeren bij een .jpg foto of kan dat alleen bij RAW?
  • Volgens mij werkt het ook gewoon op een JPEG maar als je geen LR hebt houd het op natuurlijk
    groet Bram