Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Ogen scherpstellen
  • Hallo misschien dat ik er toch over heen heb gekeken maar ik zag hier geen discussie van. Mocht dat wel zo zijn sorry dat ik hem niet gezien heb.

Ik ben sinds kort aan het oefenen met portretfotografie buiten.
    Nu heb ik telkens het probleem dat ik maar op 1 oog echt goed kan scherpstellen.
    Klopt dit of kunnen beide ogen scherp zijn als het model ietsje gedraaid of recht staat.
    en hoe moet ik dat dan doen?

alvast bedankt voor je reactie.
  • 17 Reacties sorted by
  • als ik de fotoshoot van de week heb gedaan en het model vindt het goed dat ik de foto's upload dan zal ik proberen wat foto's te plaatsen.

nog even een andere vraag....
    als ik fotografeer waar kan ik dan het beste op letten via het histogram of via hooglichten (dat deze oplichten in me scherm)
    ik merk wel dat het veel verschil is, want bij hooglichten blijft hij knipperen en als ik dan op mijn histogram kijk dan neigt hij veel meer naar links onderbelichting.
  • In de studio gebruik ik practisch altijd diafragma 8, stel inderdaad scherp op de ogen en tot hiertoe zijn beide ogen altijd evenscherp. Nooit een probleem gehad.
    Gulbert
  • dank je voor je reactie.
    maar als ik F8 gebruik dan heb ik erg weinig scherptediepte en dit vindt ik over het algemeen buiten toch wel erg mooi. Geen andere tips door beide ogen scherp te krijggen en weinig scherptediepte te hebben?
  • Voor modelfotografie gebruik ik altijd de diafragma voorkeur. Buiten gebruik ik F4 of F5,6 afhangende van de lens. F4 bij de 24-105 en F4 of F5,6 bij de 70-200. Kan ook hoger zijn al naargelang de afstand tot mijn model, de gebruikte brandpuntsafstand en de achtergrond. Mijn camera is de Mark II, dus een Full Frame. Bij een crop-camera ligt dat iets anders maar die discussie wil ik niet openen.
    In de studio is mijn camera verbonden met mijn labtop en kan ik (en mijn model)onmiddelijk de foto beoordelen.
    Groetjes, Gulbert
  • nogmaals bedankt voor je reactie Gulbert.
    Ik heb de Nikon D7000 met de lens 18-105 en de 55-200 en dan nog 50mm 1.8
    nou heb ik volgend weekend mijn eerste shoot op het strand (zwangerschap) heb je hier nog tips voor welke lens ik hier het beste voor kan gebruiken? ik wil eigenlijk ivm het waaien op het strand niet te vaak wisselen van lens. en dan op de F4 of F5.6 wat je opgeeft voor buiten? Al zal ik hier denk ik ook wel weer een kleiner diafragma moeten gebruiken omdat ik natuurlijk ook wat van het strand en zee wil laten zien. Is het aan te raden om mijn polorisatiefilter te gebruiken en een opzetfliterser?

Groetjes Jennifer
  • Hangt van het weertype af. Is er felle zon gebruik dan gerust je flitser (niet op volle kracht) om erge schaduwen wat op te lichten. Als je voldoende kennis hebt over het gebruik van een polarisatiefilter (hier op deze site vind je daarover voldoende uitleg dacht ik) geen probleem. Wil je niet wisselen van lens, zou ik kiezen voor de 55-200. Maarrrrrr.... die 50mm is ook zeer interessant. Een leraar van de Academie voor Schone Kunsten zei mij ooit: een reportage of shoot doe ik bijna altijd met een 50mm (toen nog analoog nu = FF) en zoomen doe ik met de voeten. Echt waar, is mij altijd bijgebleven.
    Wil je en model en strand en zee scherp hebben, gebruik dan F8 of sluit nog meer. Wil je het model scherp en de achtergrond wazig (wat m.i. zeer mooi is), open dan je diafragma tot F4, F5.6 of zelfs nog meer tot F2.8 (met die 50 mm kun je dat). Maak een paar proefopnamen en beoordeel ze op je schermpje. Wanneer je het model eens niet knal in het midden van de foto zet, dan creeer je spanning en dynamic in je foto. Waar je het licht laat vallen is ook belangrijk bij strandopnames. Maar maak je het de eerste keer niet te moeilijk, geniet met volle teugen van je fotoshoot en hopelijk maak je een paar prachtfoto's. Veel succes.
    Groetjes.
  • Hoi Gulbert,

dank je wel voor de zeer intressante adviezen. Ik ga ze zeker uitproberen en hopelijk krijg ik mooie foto's.

groetjes
  • O nog even een vraagje. Welke lichtmeting kan ik hiervoor het beste gebruiken?
    centrum, matrix of spot? Ik fotografeer meestal op centrum.

groetjes Jennifer
  • Spotmeting gebruik ik enkel als de belichting van de achtergrond geen enkel belang heeft en enkel de belichting van het onderwerp primeert. Dit is weer zo'n regel waarvan je gerust kunt afwijken als je ps cs5 hebt. Daar vind je onder Afbeelding, Aanpassen, Hooglichten/Schaduwen. Hiermee kun je heel wat corrigeren. Heb ik verkeerd belicht, dat gebeurt enkel bij goede fotografen zoals ik (hihi haha), dan probeer ik altijd eerst in de Rawconvertor ervan zoveel mogelijk te corrigeren. In dit specifiek geval, strand, zee model en waarschijnlijk niet te veel zon, zou ik kiezen voor matrix meting.
    Toch nog iets. Vermits ik soms lui van aard ben, probeer ik zo goed mogelijk te fotograferen zodat ik achteraf niet te veel moet"foefelen".
    Allez, heel veel plezier met je hobby en dat je moogt glunderen met prachtige opnames.
    Gulbert.
  • Goedemorgen Gulbert,

sorry daar ben ik weer. Als ik iso 100 kan gebruiken en ik ga op die F4, F5.6 of met mijn 50mm op F2.8 zitten wat kan ik dan het beste voor sluitertijden gebruiken? of kan ik het beste mijn lichtmeter hiervoor gebruiken en met me wieltje scrollen tot dat het op de 0 staat. En als ik op de F8 of hoger ga zitten kan ik dan hiervoor dezelfde sluitertijden gebruiken? Ik weet nog niet zo goed wat voor sluiter ik bij welk diafragma kan gebruiken. *bloos* nouja ik fotograaf ook pas sinds 2 weken niet meer op automatische stand hahah... heb dus nog een lange weg met veel oefenen te gaan :)
    groetjes Jennifer
  • Bij diafragma voorkeur bepaalt de camera zelf de sluitertijd. Enkel wanneer je manueel werkt (als beginneling zou ik daarvoor nog wat wachten) kun je en diafragma en sluitertijd instellen. Ga jetoch manueel verander dan één van beiden tot je lichtmeter 0 aanduidt. Is je sluitertijd langer dan 1/brandpuntafstand, verhoog dan de ISO. Lees je brandpuntafstand van je lens af (bijvoorbeeld 200mm) dan mag je sluitertijd, wanneer je uit de hand fotografeert, niet lager zijn dan 1/200s. Fotografeer je met een crop camera moet je ook met die cropfactor rekening houden. Bij Canon is dat 1,6 en bij Nikon 1,5 geloof ik. Kort samengevat: de lens van je Canon crop camera staat op 200mm dan mag de sluitertijd niet onder de 1/320s komen als je uit de hand fotografeert.
    Nog belangrijker is regelmatig het histogram op je schermpje te controleren. Schiet de curve rechts de hoogte in verhoog dan je sluitertijd, verlaag de ISOwaarde of sluit het diafragma 1 stop.
  • Ach ja, nog iets. Niets is afschuwelijker dan uitgevreten witte plekken op je foto (mijn mening als wedstrijdfotograaf), ze trekken direct de aandacht van de kijker en leiden weg van het onderwerp. Jij gaat op het strand fotograferen? als er veel zon is dus daarvoor bijzonder opletten.
    So long en misschien krijg ik wel één van je foto's te zien
  • ik zal zeker een foto plaatsen dat zou ik nu ook al wel van mijn vorige eerste shoot willen doen, alleen ik heb geen idee hoe ik dat moet doen :">

nogmaals weer super bedankt voor je tips! ik heb ze allemaal opgeslagen en ga er mee aan de gang.
  • Vraagje voor Kenneth????
  • Je kan altijd de foto ergens uploaden (photobucket bijvoorbeeld) en dan de link hier plaatsen ;)

Mogelijk zijn er ook tags om de foto direct hier te tonen, maar dat zal Kenneth zeker weten ;)
  • Als je bovenaan de pagina op "naar digitalafototips.nl" klikt ga je zeker op veel van je huidige en toekomstige vragen een klaar antwoord vinden. Ik vind het een pracht van een cursus, zowel voor beginners als voor gevorderden.
    Gulbert
  • Speel eens een beetje op http://www.dofmaster.com/dofjs.html
    Daar kan je makkelijk de verhouding zien wat diafragma, brandpuntafstand en focusafstand doen met de scherptediepte.
    Beide ogen moet zeker makkelijk zijn. Bv een 50mm 2.8 focusafstand 2m geeft al 17cm scherptediepte (op DX, op FX nog meer)
    Dus denk niet dat je vaak dichter dan 2m of groter dan 2.8 zal gaan.