Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Vertekening bij gebruik van een close-up filter.
  • Een tijd lang loop ik al met een vraag die nog door niemand beantwoord kon worden.
    Ik heb een Sony SLT A58 waar ik eigenlijk alleen maar macro's mee maak. Dit doe ik doormiddel van een +10 close-up filter. Dit gaat geweldig goed en zonder vertekeningen... Maar nu mijn vraag hoe kan het dat een Nikon en Canon camera met de zelfde APS-C sensor wel enorme vertekeningen geeft met deze setup...vooral in de hoeken... Ik zie dit regelmatig doordat er mensen met mij meelopen in de polder om een beetje te leren.. Dit is toch vreemd !!! Want zelfs als ik een +10 close-up filter gebruik met een 25mm Kenco tussenring plus ook nog eens de 4x digitale zoom van de A58 dan heb ik totaal geen vertekening... Heeft het misschien te maken met het anti trilsysteem in de lenzen van de Canon en Nikon waar extra ruimte voor nodig is?... Bij de A58 zit het anti trilsysteem in de body.. En voor de rest zou ik geen verschil kunnen vinden waardoor dit ontstaat... Ik ben echt benieuwd of iemand hier een reden voor kan aangeven.
    Gr. Ad.
  • 1 Reageer sorted by
  • Hallo Ad,
    Nee, het heeft niets te maken met het anti-trilsysteem want dat wordt uitgeschakeld bij het maken van macro's als aan alle voorwaarden voor het maken van macro's op de camera is ingesteld. Zelf gebruik ik geen close-up filters daar deze hoe dan ook altijd vertekeningen geven in de hoeken van de foto, wel gebruik ik een extension tube van 12 mm bij een vaste prime van 50 mm en sinds enige tijd een echte macrolens van 60 mm.
    Bovendien heb je voor macro's niet een echte macrolens nodig om goede macro's te maken als de voorwaarden daar voor goed zijn ingesteld op de camera zelf, ik praat hier dus over het gebruik van Canon en Nikon materiaal. Stel de camera als volgt in:
    Zet de programma keuze knop op macro, het tulpje, zet de live-view stand aan, het knopje achter op de camera met het ruitje op de achterzijde van de camera, dan zie je meteen op het scherm een scherpstel vierkant verschijnen, nader nu het te fotograferen onderwerp en probeer scherp te stellen met de AF, rechthoek kleurt groen of als dat niet lukt rood, vergroot dan de afstand tot het onderwerp of, ga handmatig scherpstellen met de scherpstelring op het objectief of lens, meestal lukt het na enig oefenen om redelijke tot goede macro's te maken. Zo als je leest moet je met Canon en Nikon materiaal enige oefeningen doen om tot goede resultaten te komen. Ook moet je, bij macro opnamen, rekening houden dat de scherpsteldiepte korter wordt tot wel enkele millimeters.
    Ook moet je rekening houden dat de automatische AF niet altijd werkt wegens het ontbreken van voldoende contrast. Gebruik je voor het maken van foto's steevast de Av of de Tv stand van de programma knop, verhoog dan je ISO en/of sluitertijd.
    Het gebruik van een statief wordt aangeraden.
    Veel succes.