Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Nieuwe body of een nieuw objectief aanschaffen?
  • Hallo,

Ik zit wat in een dubio of ik geld moet gaan investeren in een nieuwe body of in een nieuw objectief.
    Op dit moment ben ik als beginnend fotograaf in het bezit van een canon EOS 1100D met de kitlens 18-55mm IS II. Verder heb ik er de volgende objectieven bij aangeschaft: canon EF 50mm f/1.8 II, canon EF-S 10-18mm f/4,5-5,6 IS STM en een tamron 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD.

Zelf zou ik graag net wat meer kwaliteit willen zien op mijn foto's. Ik heb al snel dat ik ruis zie, terwijl ik bijna nooit verder kom dan ISO 400. Ook vind de foto's er al vrij snel onscherp uitzien. De objectieven die ik nu heb aangeschaft zijn niet de duurste en dus ook niet van de hoogste kwaliteit besef ik me. Maar ik heb wel het idee dat ik ergens door beperkt wordt.
    Ik zou graag wat meer willen in het fotograferen en kom er zelf niet helemaal uit of het komt door beperkingen in de body of toch in de lenzen.

Mijn twijfel zit tussen het aanschaffen van een telelens of het aanschaffen van de canon eos 70D. De telelens die ik op het oog heb is de canon EF 100-400 4.5-5.6L USM. Op zich zou ik best die lens willen aanschaffen, maar ik vraag mij af of mijn 1100D mij niet beperkt in de functie van het objectief. Mijn budget is niet heel ruim dus bij het aanschaffen van één van de twee is het niet zo dat ik meteen het andere kan aanschaffen. Heb om dit bedrag bij elkaar te krijgen wel even moeten sparen.

Is er iemand die mij hier advies over kan geven?

Alvast bedankt,

Lieneke
  • 4 Reacties sorted by
  • Hallo lieneke,

Allereerst: voor je geld uit gaat geven/investeren in een body/objectiefen ,eerst een aantal vragen.
    Wat zijn je instellingen van je camera?
    wat is je instelling van je camera:automaat,p, a, s,m? als je foto"s maakt?
    Zijn al je foto"s onscherp/ruis op al je objectiefen? zowel binnen /buiten opnamen?
    Ik denk dat er iets met de instelling van je camera is?
    Hoor het wel.
    groet,
    Wim. ;)
  • Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Ik probeer zoveel mogelijk in M te fotograferen. Ik heb vooral last van ruis bij portretfoto's in de "golden hour" van mijn nichtje die nog niet rustig ergens kan gaan zitten. Sluitertijd moet daarom al aardig hoog zijn en compenseer ik dan met een klein f getal. Meestal pak ik hier dan ook niet de M stand voor maar de Av. ISO zet ik meestal op 400. Buiten probeer ik voornamelijk foto's te maken, omdat binnen bijna niet lukt qua ruis en onscherpte...Ik heb hier in principe bijna met alle objectieven last van... De 50mm gebruik ik hier dan niet veel voor omdat mijn nichtje nogal erg actief. Tijdens het fotograferen mis ik ook wel eens een goede autofocus, helemaal tijdens sportfotografie of het fotograferen van vogels...

Gr Lieneke
  • Ha Lieneke.

Lees net je posting; vaak ligt het niet aan de apparatuur. Heb je al een statief gebruikt? (Eerst eens op A)
    Deze site heeft ook geweldige tips: hebben mij ook vaak geholpen.

Sjoert
  • De objectieven die je hebt zijn prima om mooie resultaten te behalen. Andere objectieven of camera aanschaffen zal in deze weinig toevoegen. Vermoed dat het in dit geval beetje aan de kennis en kunde te wijten is. Dit is niet erg dit is goedkoper dan nieuwe spullen kopen ;-) De beperking zijn niet je camera en objectieven, maar eerder jij zelf.

Ruis bij lage ISO waardes komt veelal voort uit verkeerd belichten van de foto. Zoek eens exposure to the right met google.

Als foto's niet scherp zijn. Dan vermoed ik dat je de sluitertijd niet goed hebt ingesteld. Dit vermoed ik nav je vraag stelling.