Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

water fotograferen
  • Ik heb een Canon 700D camera en Canon 15-85mm lens.
    Nou wilde ik laatst, overdag met zon, een foto maken van een meertje waarbij de wind zichtbare rimpels in het water maakte. Ik wilde het water van het meertje glad op de foto krijgen door mijn sluitertijd heel laag te zetten, eigenlijk wel op een paar seconden en op statief. Maar dit lukt mij totaal niet omdat de foto overbelicht raakt. Ik heb zowel de Manuele stand als de diafragmavoorkeuze en de sluitertijdvoorkeuze geprobeerd maar ik krijg de sluitertijd niet laag genoeg zonder over te belichten. Wat doe ik fout? Of zijn daar hulpmiddelen voor nodig?
    Met vriendelijke groet,
    Jaap
  • 2 Reacties sorted by
  • Zie het artikel hier op de site mbt grijsfilters (ND filters)
  • Tijdje terug zelfde probleem gehad met het maken van foto's op een zonnige dag. Je krijgt dan veel schitteringen op de foto's wat tot overbelichting leid. De oplossing die ik gebruik is het toepassen van Circulum Polair filters, CP filter. Deze schroef je voor de primaire lens op het objectief, door het verdraaien van de CP filter kan je schitteringen en dergelijke terug brengen naar voor de camera behapbare informatie. Let er wel op dat je een CP filter aanschaft met de juiste filtermaat, voor een Canon 18 - 85 mm objectief is dat 72 mm. Veel succes.
    BartJC