Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

ND filters
  • Op deze site veel informatie gevonden over grijs(verloop)filters. Cokin of Lee is een lastige keuze. Daar ben ik dus nog niet uit.
    Nu kwam ik er nog een tegen die ik niet ken, een zogenaamde Fader ajustable ND filter, zie de link hieronder.
    http://www.lightcraftworkshop.com/site/page1000.aspx
    Heeft iemand een idee over de kwaliteit daarvan? of ervaring hiermee?
  • 3 Reacties sorted by
  • Gebruik deze zelf aantal keer op de canon 17-40 en 24-105 gebruikt en moet zeggen doet zijn werk beter dan verwacht. Houd er rekening mee dat het een ND filter is en geen ND grad (grijs verloop filter)
  • Ok, goed dat je het noemt, want dat gegeven was me even ontgaan. Het gaat mij om een grijsverloopfilter. Engels is niet mijn 'goeiste' vak :"> Bedankt (alsnog).
  • Grijsverloopfilters kan je het beste hebben van Travor, Cokin of Lee. Daarin is Travor de slechtste en Lee het best. Helaas is het volgende het geval. Lee is enorm duur en goed, de vraag is groot en doordat het handgemaakt wordt is het aanbod laag en de levertijden daardoor lang.
    Cokin heeft leveringsproblemen en zit op het randje van faillissement. Er wordt zeer weinig geleverd en de levertijden zijn enorm lang. Ook tweedehands is het redelijk moeilijk te vinden.
    Travor is wel te leveren maar levert ook mindere kwaliteit en de vraag is of je dat wilt.

Daarnaast heb je nog opschroefbare grijsverloopfilters, het nadeel daarvan is dat je ze niet in hoogte kan verstellen en het verloop dus altijd in het midden zit.

Verder heb je ze nog in verschillende sterktes. Sommige fabrikant geven het aan in ND8 bijvoorbeeld (3 stops) en anderen in ND0.9 (volgens mij ook 3 stops). Let dus ook even op de sterkte.
    Daarnaast is er nog verschil in het verloop. Sommige lopen zacht over en anderen zijn gewoon 'hard', oftewel, ene helft grijs, andere helft doorzichtig.

Succes met je keuze (die zeker niet makkelijk is tegenwoordig) en mocht je nog vragen hebben, laat het maar weten ;)