Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

objectief / lens kwaliteit/ waardering
  • In recensies van objectieven tref je vaak uitspraken als "spatscherp" of "bijzonder helder en scherp voor objectieven van dit soort" Etc. Ik kan hier moeilijk mee omgaan. Bijv over een 50 mm met vast brandpunt en gelijk diafragma van 2 verschillende merken wordt van beide gesteld dat ze spatscherp zijn. Toch zal er verschil in kwaliteit zijn, althans die verwachting kan je hebben als er een prijsverschil is. Maar hoeveel is dat verschil dan en is dat het prijsverschil waard. Die afweging vind ik moeilijk te maken als ik het verschil in scherpte van de lenzen niet eenduidig kan vast stellen. Bijvoorbeeld door een algemeen aanvaarde kwaliteits norm zoals een schaal van 0-10 bijvoorbeeld. Spatscherp is zo vaag.
    Mijn vraag:
    Ik kan me bijv. voorstellen dat een lens met F 1,4 en een ander met F 2,8 en beiden op F 2,8 gediafragmeerd een ongelijke spatscherpte hebben, maar waar zie ik dat aan. Behalve door in den treure lenzen zelf te toetsen door het maken van opnames.
  • 8 Reacties sorted by
  • Beste Peter,

Via deze link http://www.the-digital-picture.com/ kom je op op een site die je mogelijk op je wenken kan bedienen. Maak een keus uit je te selekteren objectieven en kies voor de optie ISO 12233 chart en je krijgt voor deze objectieven een lenskwaliteits overzicht o.a. per zelf gekozen diafragma etc. Je ziet dan zelf de scherpte en eventuele lensafwijkingen.

Veel succes ermee.
    Groeten,
    Alex.
  • Hoi Peter,

Alex geeft je al een goede optie, een andere bekende is htttp://www.photozone.de/
    Deze site geeft uitgebreide testen van verschillende objectieven.

Wat je vraag betreft, let wel dat de kwaliteit ook zit in de bouw, hoe goed de autofocus is, wat de kwaliteit van de bokeh is etc. Dit moet je allemaal opnemen in je afweging, want qua scherpte ontlopen ze elkaar vaak niet zoveel ;)
    Daarnaast een 50mm 1.4 neem je niet om vervolgens op f/2.8 te schieten. Natuurlijk is dat goed te doen, maar een 1.4 neem je ten opzichte van een 1.8 voornamelijk vanwege de lichtwinst ;) Als je die niet direct nodig hebt, zullen ze elkaar nog minder ontlopen ;)

Groeten,
    Erik
  • bedankt voor jullie goede tips. Ik wil toch even nog doorborduren, want ik heb me zelf niet goed uitgedrukt. Komt ie:
    ik heb een nikor 35 mm f 1.8 G en de Nikor 16-85 f/3.5-5.6 G ED VR
    Een opname voor beiden op 35 mm en zelfde diafgrama geeft als enig verschil dat de lens met vast brandpunt wat betere tekening geeft in de donkere delen , maar voor de rest geen echt betere scherpte. In reviews worden beiden best wel als goed beoordeeld, maar ik zou zo graag willen dat er gesteld werd : de Nikor 35 mm vast heeft een scherpte van 8 en de zoom lens op zelfde brandpunt heeft een scherpte van 6 op een absolute scherpte schaal van 0- 10.
    Ik heb ook de prestaties van de 50 mm 1.4 bekeken en die is echt heel erg veel beter dan de 50 mm van de zoomlens. Dus die zou dan 9 moeten krijgen.
    Waarom kan scherpte prestatie aldus niet in absolute zin worden vastgesteld?
  • Op Photozone.de wordt de scherpte gegeven in de resolutie. Een andere schaal kan je niet vinden aangezien een schaal van 0-10 altijd in beweging is door de ontwikkeling van betere lenzen ;)
    Daarom hebben ze dus het getal van resolutie voor de scherpte, die is namelijk echt absoluut en gaat mee met ontwikkeling van betere lenzen.

0-10 werkt niet aangezien je als je een objectief een 10 geeft, er geen ontwikkeling meer mogelijk is.. Dat is de reden waarom het dus niet de manier gaat als dat je graag zou zien ;)
  • Erik, hartelijk dank voor je inbreng. Jouw redenatie kan ik volledig onderschrijven. Ik heb het Photozone technische verhaal gelezen. Moet nog wel goed studeren om het allemaal te begrijpen. Als ik stel dat ik de lens helemaal niet zo mooi scherp vind, ligt dat waarschijnlijk voornamelijk aan mij als fotograaf. Ik tref in de voorbeeld foto´s precies de spikkels in de achtergrond waar ik me in de eigen foto´s ook aan erger.Hoort er dus bij zullen we dan maar denken.
  • Laten we hier even op doorgaan. Op verschillende sites staan lensreviews (ook dpreview en lenstip.com) Men spreekt overal over resolutie maar de gebruikte schaal is niet overal hetzelfde. Hoe zit dit precies? En wat betekent dat allemaal. Vanaf welke resolutie spreek je van een goede scherpte?
    Goede scherpte is misschien persoonlijk dus is er wellicht een site dat voorbeelden geeft van aantal lijnen per millimeter en een bijbehorende foto zodat je voor jezelf kunt bepalen wat je ondergrens is wat betreft resolutie/scherpte?
  • Beste Frank,

Het lijkt erop dat je beide genoemde sites, digital picture en photozone, (nog) niet hebt bezocht en uitgeprobeerd. Op beide sites word je op je wenken bediend en kan je naar eigen believen stoeien met verschillende instellingen en meteen het resultaat zien. Daarnaast vind je er nog meer info over camera / objectief.
    Doe er je voordeel mee.

Veel plezier,
    Alex.
  • Hallo Alex, ik ga dr even induiken! Thanks