Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Tagged

Witbalans
  • Hoe kan ik bij het maken van besneeuwde landschapsfotos het beste mijn witbalans instellen zodanig dat ik niet meer zo'n hinderlijke blauwe sneeuw te zien krijg maar deze mooi wit op de foto krijg
    Ik fotografeer met een canon 450d

Bij voorbaat dank
    Jan v Herk
  • 6 Reacties sorted by
  • Hoi Jan,

Over het algemeen kun je een schaduw witbalans op je camera instellen om de sneeuw een warmere kleur te geven. Dan wordt het blauw gecompenseerd. Ook kan het helpen om iets over te belichten, +1 of +1,5 stop afhankelijk van de hoeveelheid wit in het beeld. Let wel goed op de sneeuw niet overbelicht raakt (je ziet dan knipperende vlakken in beeld).
  • Verder kan het erg helpen om in RAW te fotograferen. Achteraf is de witbalans volledig te veranderen en ook in de belichting valt dan nog genoeg te doen om de sneeuw mooi wit te krijgen ;)
  • Als je niet in RAW fotografeert maar in jpeg, dan is overbelichten één mogelijkheid. Een andere mogelijkheid wordt door veel compact én reflexcameras geboden door middel van de zogenoemde 'scene's'. Vaak zit hierbij een keuze voor 'sneeuw' waarbij de voorinstellingen van de camera, zoals witbalans en belichting, al zijn aangepast aan het witte landschap. Dit werkt al veel beter dan de automaat. Want die gaat bij sneeuw de mist in.
  • Je kan met Photoshop de JPG openen in Camera RAW, en dan de met de temperatuur regelar mee zoeken de ideale kleurbalans.
  • @Oswaldo, je verliest daar natuurlijk wel ontzettend veel kwaliteit mee.

Zoals gezegd kun je het beste de witbalans op Schaduw (of bewolkt) zetten. Je krijgt daardoor niet direct de blauwe sneeuwkleur.
  • Hello Jan,
    Ik heb heel goede ervaringen met de "scenepreset" bij canon, zoals jdidden uitlegt, je zet de scenepreset op sneeuw en je krijgt heel mooie resultaten. Natuurlijk in RAW heb je nog meer aanpas mogelijkheden.
    Framel