Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Teleconverters
  • Ondanks het grote bereik van de telelenzen (maximaal 300 mm) kom ik toch vaak net even wat meters te kort, zeker bij, bijvoorbeeld, vogel fotografie heb ik net niet genoeg zoom, Nu las ik dat er teleconverters op de markt zijn die je zoom bereik met een factor 1,4 tot wel 2x kan vergroten. Bij verschillende leveranciers heb ik geinformeerd maar ik heb ook sites bezocht welke deze converters bekijken en de werking daar van omschrijven. Blijkt nu dat een 2x converter bij een zoom van 300 mm het diafragma zover verkleint dat er te weinig licht op de sensor valt of dat de belichtingstijd zo ver vergroot moet worden om nog een redelijk belichte foto te krijgen, daar naast moet vaak handmatig worden scherp gesteld. Blijft dus over een 1,4 x converter maar deze geeft, naar mijn mening, te weinig vergroting bij het fotograferen van vogels. Een teleprime lens van bijv. 400 mm of groter kan ik me niet veroorloven vandaar mijn vraag: Wie heeft er, goede en slechte, ervaringen met teleconverters?
  • 1 Reageer sorted by
  • Ik heb het niet helemaal gelezen. Leest niet erg prettig zo'n lap tekst zonder enters.

1.4 extender verminderd +/- 1 stop licht en 25% AF snelheid
    2.0 extender verminderd +/- 2 stops licht en 50% AF snelheid

Dit zal per combinatie verschillen. Tip voor de volgende keer. Geef aan om welke combinatie het gaat.

Zelf heb ik een Canon 70-200 II met Extender III 2.0 gebruikt en dat werkte meer dan prima. AF werd wel trager, maar werkte voor mij nog snel genoeg.

Nu gebruik ik ene Sony 70-200 GM met Extender 2.0 en ook deze combinatie werkt voor mij prima. AF niet altijd even snel, maar dat was de Canon ook.

Een prime van 400mm is wel sneller, maar met extender ben ik zelf stuk flexibeler ;-)