Vragen.DigitaleFotografieTips.nl

Hoi, vreemdeling!

Het lijkt erop dat je hier nieuw bent. Klik op één van deze knoppen om je aan te melden!

In this Discussion

Witte achtergrond
  • Wie weet hoe ik een witte achtergrond moet krijgen.
    Mijn witte papieren achtergrond blijft aan de grijzige kant.
  • 11 Reacties sorted by
  • Hoi Margreet,

Dat kan je voor elkaar krijgen door de achtergrond overbelicht te maken. Je zou een flitser/felle lamp op de witte achtergrond kunnen richten, zonder dat het licht op het onderwerp valt.
    Kortom, je achtergrond moet veel lichter zijn dan je voorgrond ;)

Groeten,
    Erik
  • Een stop overbelichten zou moeten helpen
  • Bedankt Erik voor de reaktie maar ik heb al geprobeerd lampen erop te zetten. Daarnaast een flitser op TTL over het model heen zodat ik geen schaduw krijg. Ook zet ik de flitser op +3. Dit geeft tot nu toe het beste resultaat. Maar het blijft grijzig. Heb je enig idee of ik iets met mijn instellingen kan doen of met de witbalans?
  • Je witbalans moet je instellen op je onderwerp. Anders krijg je daar namelijk een verkeerde kleur en dat moet je niet hebben ;)

Stel je flitser(s) die op de achtergrond gericht is, eens handmatig in op volle kracht. Als je flitser genoeg kracht heeft moet dat in principe werken.. ;)

En inderdaad, overbelichten zoals Frank zegt kan ook nog helpen.
  • Ik ga dat morgen proberen en hoop dat het lukt!
  • Hallo Margreet,

Een camera zal altijd streven naar een kleuren mix van of 15% grijs of 50% grijs afhankelijk van de licht opbrengst uit de omgeving, zelf maak ik vaak een eigen witbalans aan bij helder weer omstandigheden daar dan een aangepaste witbalans gebruikt wordt waarbij toch natuurlijke kleuren bereikt kan worden.
    Je kan ook je AWB (automatische witbalans) gebruiken bij een ingestelde sluitertijd van 1/250 sec., overbelichten doe ik alleen bij sneeuw, mist en (soms) bij donker weer typen, verder kan je ook de AI Focus instellen, deze instelling verbeterd ook de kleur opbrengst van de camera en geeft de camera de tijd te kiezen voor standaard AF opname of voor AI Servo opnamen. Ik weet niet wat voor camera je hebt maar ik ben er van uitgegaan dat dat een DSLR is.

Veel succes
  • Ik fotografeer met een: Nikon D3100 en een Tamron 18-270mm F/3.5-6.3 en een nikon-sb-700 Speedlight Flitser
    Ik heb dus een witte papierrol met staanders gekocht en wil nu graag dat het witte papier ook wit is op de foto.
    Erik ik krijg het niet voor elkaar met handmatig instellen van de flitser dan lijkt alles wit te worden. Ook het onderwerp.
    Snap niet dat het zo ingewikkeld is. Met blauw of roze heb ik totaal geen last.
    Ik zie bij heel veel mensen wel een witte achtergrond dus het moet wel kunnen.
  • Margreet,
    Ik veronderstel dat je in een studio(otje) werkt. Wat Erik zegt is juist. Ik zou er toch iets aan toevoegen. De achtergrond inderdaad heel fel belichten maar het licht meten op je onderwerp. Daar je camera op instellen (volledig manueel) en probeer eens de witbalans van je camera op flits te zetten. Zou het kunnen dat er nog ander licht dan dat van je flitsers aanwezig is? Want dat kan een kleurzweem geven bij witte achtergronden. Bij modellen moet je ook op de kleur van de kledij letten want ook dat kan kleurzweem geven. In PS kun je in Curven (of Niveau) ook alle zweem wegwerken met het witte pipet, het grijs pipet en het zwart pipet. Bij mij staan die ingesteld als volgt: Wit = 245, grijs = 128 en zwart= 10. Laat je iets weten?
    Gulbert
  • Bij zowel een witte, als zwarte achtergrond, gebruik ik de spotmeting van de camera om de achtergrond apart te kunnen meten van het onderwerp. In eerste instantie stel ik de belichting in op het onderwerp. Daarna meet ik de achtergrond; en als deze 1 tot 2 stops naar de plus gaat, in de meter, weet ik dat wit ook wit gaat worden. Met de zwarte achtergrond uiteraard de andere kant op.
    Mocht het verschil in eerste instantie niet het gewenste verschil van minimaal 1 (liever 2) stop opleveren, stel ik de belichting bij, of pas ik het licht aan. Met het licht aanpassen kun je inderdaad ook VOL flitsen op de achtergrond. Let er dan wel op dat je hiervoor een aparte flitser gebruikt die puur op je achtergrond staat en je model niet mee pakt. Met deze methode heb je zelfs geen wit achtergrond doek (papier) nodig om een witte achtergrond te krijgen ;)
  • Volgens mij ligt het probleem meer in te weinig lichtbronnen. Zit je flitser op de camera, of gebruik je flitser los van je camera? Dat maakt namelijk een groot verschil in dit geval.

Je zal de flitser van je camera af moeten halen om deze los op de achtergrond te richten en niet op je model. Blijft je flitser op je camera, dan blijft deze ook op je model gericht en zal of je model, of de achtergrond verkeerd belicht zijn.
  • Het probleem zit hem in de lichtmeting van de camera. Jouw camera kent geen kleuren. Alles wat de camera kent is tussen wit en zwart. Heb je de camera op autobelichting zal hij proberen alles te vertalen naar 18% grijs. Probeer maar uit. Zet je camera in de automaatstand en pak een zwart papier. zorg dat je alleen het papier in beeld hebt en niets ernaast maakt de foto en zie dat zwart op de foto niet zwart maar grijs is. Hetzelfde doet de camera ook met wit. Ik heb zelf een canon en daar is de belichtingsbalk van -2 tot +2. Wil ik nu dat het papier wit blijft dan pak ik de camera en het hem op handmatig. Dan richt ik mijn camera naar het witte papier en stel mijn gewenste diafragma in en dan de sluitertijd totdat mijn lichtmeter op +2 of zelfs uit beeld gaat. Zet iets voor het papier en maak een foto. Je zal zien dat je papier wit is en je onderwerp er goed tegen af gaat steken.